Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:57:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Vanlig" ost och getost  (läst 8027 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2010.02.22 - 23:52:03 »

Har funderat en massa på det här med ost, iom att det verkar vara lite känsligt för mig (och idalinda). Om det nu skulle vara mjölkproteinet som spökar, bör det väl isf vara komjölksprotein? Och i sådana fall skulle vi väl kunna äta getost utan att må dåligt? Jag har testat getost och mått bra av det, men dum som jag är, eftersom det inte blev något av det (stod liksom bara att den var laktosfri, vilket egentligen alla hårdostar är), så gav jag mig på vanlig ost efter det och blev ganska så kass. Men har funderat mer och mer på detta med just ost, för jag älskar ost. Kan det vara så att jag tål både får- och getost, men inte ko-ost. Blev lite dumt där i slutet, men ni förstår säkert vad jag menar!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.02.23 - 00:16:54 »

Goat milk has also less of certain enzymes, ribonuclease, alkaline phosphatase, lipase and xanthine oxidase. Thus, some differences exist but their nutritional significances in human nutrition have yet to be researched and documented.[...]The value of goat milk as an alternative food for children and sick people, because it is easier digested, extends also to feeding animals, young dogs, foals, even calves. Experience in the field indicates that calves can consume large quantities of goat milk while similar amounts of cow milk may result in scouring calves. Goat milk can, therefore, have a value not only for growing veal but also for raising valuable dairy replacement heifers, which will benefit from the high milk intake and show superior growth.  :cool:
http://www.goatworld.com/articles/goatmilk/goatmilk.shtml

Den har i stort sätt samma sammansättning som komjölk, ändå är den mer lättsmält. Frågan är varför. :sneaktongue:

Jag har även funnit ut att en get ger runt 3 liter om dan, 10 månader om året och att getsmör är vitt.  :smile:                                                               

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.02.23 - 13:49:41 »

Tack för infon, hemul!  :worshippy: Får nog klura vidare på detta...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.02.23 - 17:57:47 »

Jag hatar såna här "sanningar" som bara svävar omkring utan att behöva motiveras, som "getmjölk är mer lättsmält". Jaha?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2010.02.23 - 20:33:31 »

Jo, men det var det jag skulle försöka klura ut. Varför getmjölk är mer lättsmält, alltså.  :smile:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.02.23 - 20:39:32 »

Jag vet. Men det går ju inte därför att alla bara upprepar det utan motivering. Jag har försökt förut också och man hittar bara samma mantra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.02.24 - 18:50:58 »

Vänta nu, trodde du jag tyckte det var fånigt av dig att försöka ta redan på det? Nej, tvärt om. Jag menade att det är restamt att när man försöker göra det så hittar man bara folk som upprepar att getmjölk är så bra men man hittar aldrig nån förklaring.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.02.24 - 18:55:23 »

Jag hittade förresten en studie om (vissa) hälsofördelar, men inget om tolerans.
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/07/070730100229.htm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.02.27 - 03:07:04 »

Vänta nu, trodde du jag tyckte det var fånigt av dig att försöka ta redan på det? Nej, tvärt om. Jag menade att det är restamt att när man försöker göra det så hittar man bara folk som upprepar att getmjölk är så bra men man hittar aldrig nån förklaring.
Jag förstod det!  :inlove: Men jag tror att jag kanske har hittat något ändå. Åtminstone något som kanske gör idalindas mjölkintolerans, eller vad det nu är, lite mer förståelig när jag läste om detta. Komjölk innehåller karoten! Det visste jag inte förrän idag. Idalinda, du har ju pratat om att du inte tål morötter. Kanske även "komjölksallergin" (f'låt citationsteckena, men vi vet ju inte ännu vad det beror på.) beror på någon form av korsallergi. Tänker på detta med morötter och andra saker. Getmjölk innehåller visst inte karoten. Det är bara A-vitamin i den. Idalinda, du kanske tål getmjölk?!  :tasty:
Sen läste jag mig också till att getmjölk hade mindre fettbubblor eller nåt. Hursomhelst, så lät det mer lättsmält. Så det är nog inte så konstigt att folk tål getmjölk bättre än komjölk.

Däremot var det ju det här med proteinet. Det måste ju vara skillnad på komjölksprotein och getmjölksprotein? Jag har försökt att slå på det, men det har inte gått så bra. De flesta tycker att det ska vara samma protein. Är du mjölkproteinallergiker, så gäller det både ko- och getmjölk uppenbarligen. Bara det att jag inte riktigt tror på det!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.02.27 - 03:28:11 »

Jag läste också om det där med karoten. Det är därför smöret blir vitt. Men jag fick ju inga idéer av det förstås.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.02.28 - 03:51:37 »

idalinda skiter i att vi försöker hjälpa henne.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544