Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:56:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Atkinsmetoden duger inte för att minska kolhydrater  (läst 19398 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« skrivet: 2008.01.20 - 12:47:51 »

Läs den här länken:  http://www.lidkopingsnytt.nu/_00article/debatt_199.asp
Jag kôtar med redaktören och försöker få honom att förstå att, Den här mannen är ute och seglar :so_mad:
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.20 - 13:03:10 »

Vilken är den svenska studien det hänvisas till? Kan du få ur honom det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #2 skrivet: 2008.01.20 - 15:20:56 »

 Jag kôtar med redaktören  :club:. Den där Åberg vet jag inte hur jag får tag i :mad_roll:. Detta skrev jag först till red.:

Näringsfysiologen Torwald Åberg i Lidköping har fel om Atkins.

Atkins har inte nämnts i frågan. Det är kosten som Annika Dahlqvist har fört fram som det handlar om. LCHF low-carb/High-Fat. 

Ge folket RÄTT upplysning!

LCHF är ingen kost där vi äter extremt mycket protein, utan den delen av maten är ungefär samma som vid högkolhydratkost. Byt istället bara plats på fett och kolhydraterna så kommer ni rätt. 5 % kolhydrater, 20 % protein, 75 % fett. 

Vi som äter LC (lågkolhydrat) försöker hålla nere mängden kolhydrater (sockerkedjor) så mycket som går. Dessa sockerkedjor är bland annat stärkelse som finns i potatis, ris och spannmål. Även all frukt innehåller bara kolhydrater som ger snabb höjning av blodsockret.
Förklaring av sockerarterna:
Glukos = druvsocker
Fruktos = fruktsocker
Sackaros = ”vanligt socker” t.ex. strösocker = en glukos + en fruktos ihopkopplat till en sockermolekyl


Även GI är något annat och skall inte förväxlas med LCHF kosten. Gi-kostare äter födoämnen som har långsamma kolhydrater.  Det är sockerkedjor som tar längre tid för kroppen att bearbeta. Men de är likväl bara tomma kalorier till ingen nytta.
Och sockerkedjor till sockerkänsliga diabetiker typ 2 och överviktiga är föga smart, oavsett källa. De är likväl blodsockerhöjande för diabetiker.

Tyvärr misstolkas socialstyrelsens beslut i många medier och det kan ge katastrofala följder om den som läser det och inte inser skillnaden mellan lågkolhydratkost och GI kost.

Annika Dahlqvist beklagar sej över att journalister blandar ihop GI med lågkolhydratkost. Hennes råd är lågt kolhydratintag och högt intag av naturligt fett, LCHF (Low-Carb-High-Fat)

Människan har under hela sin utveckling ätit fet mat såsom fett kött och fet fisk. Säd och potatis kom mycket senare i utvecklingen.


Kockarna förstör inte maten med grädde och smör! Den blir nyttigare med det och minskade dom sen på kolhydratrika varor så blir det ännu bättre. Naturligt fett är det bästa.

Margariner är konstgjorda (omestrade) fett kedjor och är farliga för kroppen, för den vet inte vad den ska göra med dessa konstiga fettkedjor den inte känner igen. Det har visat sej vid försök att omestrade fetter ökar blodets benägenhet att levra sej och ökar därigenom risken för blodproppar.


                                                        "Äter själv den här kosten och mår jättebra"

Red. tyckte inte att det handlade om det som Åberg skrev :badtongue:

Fick detta svar som jag svarat på med kursiv stil:

Förlåt om jag är krånglig. Åberg skriver om Atkins – inte om LCHF. Det du hänvisar till i dina länkar handlar inte om Atkins.

 Nej, därför att Atkins inte nämnts av soc som Åberg skriver. Därför  skrev att det var fel. Jag hänvisade dej till soc beslut och där nämns inget om Atkins.

Det här om Dahlqvist är ett regionalt beslut i Stockholm – inte i Socialstyrelsen. Beslut om kostråd skall fattas senare i år.

Var står det att Soc beslut om Annika är ett regionalt beslut?
     Kostråden beslutar livsmedelsverket om.

Jag förstår därför inte vad som är fel med Åbergs artikel.

 Därför att han vilseleder folk att det är Atkins kostvariant det hela handlar om, när det i verkligheten handlar om lågkolhydratkosten Annika blev anmäld för och nu blivit godkänd
 

Red, hänvisade även till detta

Läste nu såväl GP som SvD  och där talar man om Atkins och inget annat. Även diabetikerföreträdare var med ochkritiserade beslutet.
 
Det svarade jag så här på:

 
Det  är därför jag protesterade. Det är en missuppfattning av journalisterna, det skrev jag sist i det sista brevet du fick. Allt som detta handlar om är Annika Dahlqvist's rekommendationer om lågkolhydratkost. Om du går in på de sidor jag hänvisat till och läser vad Annika m fl skrivit så ser du att Atkins inte nämns någon stans. Tyvärr verkar det som om även dietister m fl också missförstår eller försöker vränga till det för allmänheten. Hela detta som socialstyrelsen gått ut med är ursprungligen resultat av den anmälan Annika fick för sina kostråd till diabetespatienterna.
Det finns faktiskt studier där det bevisligen är bättre med lågkolhydratkost.
Karlshamnsstudien är en, finns länk på Annikas blogg till den och flera andra.
Det jag vill framföra med mitt brev är att allt handlar om LCHFkost och inte något annat, vare sej Atkins eller GI.

Sen skrev jag detta: Mina kommentarer i kursiv stil i Åbergs skrivelse.

Diabeteskosten
Nu har Socialstyrelsen accepterat Atkins metod, en kost som består av protein och fett med kraftigt reducerat kolhydratintag vid behandling av diabetiker.

Socialstyrelsen nämner inte Atkins i sitt beslut.

Man påstår att det inte finns dokumentation för någon risk med metoden vid långtidsbehandling vilket är helt fel. En svensk studie visar att dödligheten är högre med metoden än med "vanlig" mat.

Det finns visst dokumentation av lågkolhydratkost Karlshamnsstudien t ex

Rent fysiologiskt kräver metoden höga proteinintag som omvandlas till socker med hjälp av kortison ett stresshormon med svåra biverkningar.

Lågkolhydratkost kräver inte högre proteinintag än högkolhydratkost.
Den lilla mängd kolhydrater vi behöver omvandlas i levern och kräver inga
hjäpmeden som stresshormoner
.

Det höga fettintaget ökar risken för hjärtkärlsjukdom och försämrar en diabetes.

Rätt fett minskar risk för sjukdommar. Undvik margariner med omestrade och konstiga fettkedjor som kroppen inte vet vad den ska göra med.


Varför tar man denna risk?

Finns ingen risk, bara fördelar med lågkolhydratkost.


Man har inget annat bra alternativ. För att lyckas måste man istället sänka fettintaget med hälften av den mängd som vi nu får i oss.

Det enda alternativet är att strunta i raketbränslet kolhydrater och i stället gå över till fettdrift som människan levde av i begynnelsen.


Genom det fettrika utbud som nu ges överallt, på restaurangerna och i kokböckerna för att inte tala om TV-kockarna som förstör bra mat med smör och grädde ger inte traditionell kostbehandling större sänkning än ca 20 % av fettet och det är inte tillräckligt när det behövs 50 %. 

Kockarna bör i stället minska på socker och stärkelse rik mat.

Nya säkra och effektiva metoder finns som minskar risken för sjukdom och som leder till en mat som också är mycket skonsammare mot miljön, metoder som dock kräver engagemang av den tänkande hjärnan.

Det bästa är att satsa på mer naturbetesdjur och minska spannmålen i maten. Sluta utarma jorden med all stordrift .Det skonar också miljön.

Vanligtvis använder vi bara reptilhjärnan när vi väljer mat.

Det gör dom som äter all söt mat. Vi som tänkt till väljer ekologisk naturlig mat. Mat som våra förfäder åt när dom utvecklades till den människa vi är idag med stor tänkande hjärna. Det finns belägg för att när människan blev odlare så minskade hjärnans storlek, hon blev kortare och alla sjukdomar kom.

Får se om det kommer något svar
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.20 - 15:27:22 »

Götapetter. Vilken röra!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #4 skrivet: 2008.01.20 - 16:14:37 »

Hoppas jag får med något av det som svar på Åbergs inlägg.    :blob_mad:
Han får ju inte gå oemotsagd.
Loggat

Vira
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #5 skrivet: 2008.01.20 - 16:19:48 »

Fick just se dom tog in min insändare :thumbsup: :clapping: :thumbsup:

http://www.lidkopingsnytt.nu/_00article/debatt_227.asp


Det hjälpte tydligen att vara envis :whistle:

Få se vad som kommer i retur från den där Åberg nu :whistle: :whistle:
Loggat

Vira
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.01.20 - 16:34:01 »

Grattis Vira, med envishet kan man komma långt. Med LCHF kan man komma längre.  :club: :guns: :fork_off:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.01.20 - 16:51:30 »

Så bra! Duktigt gjort.  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #8 skrivet: 2008.01.20 - 18:32:43 »

Tack för er stöttning. :lol:

Ni hjälper väl mej om det kommer besvärliga kommentarer tillbaka :flowers:
Loggat

Vira
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #9 skrivet: 2008.01.20 - 18:48:44 »

Här är adressen till redaktionen om ni vill skriva till dom och sätta press på Åberg :smack:
[email protected]

Ju fler som skriver desto bättre
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.01.20 - 22:12:32 »

Jag antar att Torwald kommer att bemöta ditt inlägg. Vi väntar med spänning.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #11 skrivet: 2008.01.20 - 22:39:45 »

Eller så gömmer han sej :crazy:
Det är några på kif som skrivit insändare också. Hoppas :blob: att red. tar in dom.
Loggat

Vira
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2008.01.20 - 23:01:08 »

WOW Vira!

Vi kan möta så envisa männsikor  :so_mad:, han kunde ju inte ens ta till sig att detta handlar inte om Atkins .... :bang_head:
Hur skulle han då fatta mer ...

 :worshippy: Uppmuntrande att du orkar ta tag i saken!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.01.21 - 11:58:00 »

Nu har det kommit ytterligare ett inlägg.  :smile:

http://www.lidkopingsnytt.nu/_00article/debatt_232.asp
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #14 skrivet: 2008.01.21 - 13:08:42 »

Det har sänts fler till redaktionen som dom inte publicerat. Bland annat från Fnyfiken på kif. Jag sände in med Doc_'s tillstånd det han skrivit på sin blogg. Då fick jag detta svar:

Men nu räcker det väl ett tag – jag har bett Åberg att själv kommentera inläggen. Han skriver antagligen på ett svar nu – jag har nämligen fått några som  angriper honom på ett mycket personligt sätt också.

 Jag avvaktar alltså tills vidare.

/björn s

 
Ska bli intrssant vad som kommer att hända.
Loggat

Vira
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544