Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:50:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Food, Inc.  (läst 5429 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.10.11 - 02:03:05 »

Nu är filmen Food, Inc ute.  Medverkar gör bl.a. Michael "In the Defence of Food" Pollan. :wave:
http://www.foodincmovie.com/
http://www.imdb.com/title/tt1286537/



Samma visa igen, men jag tycker den här filmen väver ihop det hela på ett bra och åskådligt sätt. Follow the money... Det amerikanska jordbruksstödet som pumpas in i majs och soja så till den milda grad att dessa grödor säljs för under produktionskostnaden. Bönder i fattiga länder utan jordbruksstöd går under för de kan inte producera lika billig majs som den importerade amerikanska. Men då importerar den amerikanska köttindustin dem, ivf de från Mexico, som illegal arbetskraft i stället, hej och hå. För att få avsättning för överproduktionen hittar man på nya användningområden för den äckliga GMO-majsen och sojan, ss High Fructose Corn Syrup och en hel radda produkter som jag inte hade en aning om hade med majs att göra.

Monsanto. Djurplågeri. Sjuka människor. E-colibakterier som utvecklas p.g.a. den felaktiga utfodringen och sprids p.g.a av de täta besättningarna. Slaktdjur som står till fotknölarna i sin egen dynga och slaktas i rasande tempo när det är fullständigt nersmorda med skit och så kommer bakterierna in i köttet.

Jag tror jag ska bli kommunist. Men den här bonden ska jag gifta mig med! Lyssna på honom här. (4.7 MB avi)  :inlove:











Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2011.02.28 - 21:22:30 »

Såg precis Food inc på Canal+ First. Ursäkta mig med FY FAN säger jag bara. Jag vill göra något NU! Nog för att jag anat att det var illa men att det var så illa. Nu kommer jag också bojkotta soja mm. Tänkte också på de Spanska grönsaksplockarna när jag såg köttarbetarna i filmen. Jag klagar för att jag inte får min brocolli medan dom förstör sina kroppar för att vi ska få billiga grönsaker.
Loggat

Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #2 skrivet: 2011.03.01 - 08:48:53 »

Jag såg också delar av filmen igår. Fast jag hoppas att de visar den en kväll när min sambo är hemma så att han får se den, det behöver han som tycker att maten idag är alldeles för dyr. Fler svenskar skulle behöva se den, i överlag är vi bara intresserade av att allt ska vara så billigt som möjligt utan en tanke på hur det kan vara så billigt.

Dock tror jag att de flesta tyvärr skulle reagera som de gjorde med granskningen av Kamprad och Ikea, det vill säga att de inte inser det tokiga i det utan tycker synd om Kamprad som blir granskad. Jag tror att jag förra helgen hörde något av det mer tokiga sägas om den affären "Det är ju bra att han (Kamprad) skapar fler jobb i låglöneländerna". Jag trodde nästan att hon som sade det skojade, vad är det som är bra med att skapa fler jobb i länder där företagen kan utnyttja arbetarna bara för att vi ska få billiga varor här? Har hon inte insett att arbetarna i låglöneländerna blir utnyttjade bara för att vi ska kunna överkonsumera?
Jag gillar inte detta och slit-och-släng-samhälle vi lever i idag!  :puke1:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2011.03.01 - 14:39:09 »

Ja jag råkade bara se att den gick när jag satt och slö-zappade. Jag vill spela in den så min man också får se den. Han är purken på mig nu för att han inte får köpa tomater och gurka från Spanien. Men jag tog verkligen till mig det dom sa på filmen att priset för vår billiga mat får någon annan betala. Jag blir så arg att jag kokar när jag tänker på hur vi i väst utnytjar andra människor för att vi ska kunna få billiga varor.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.01 - 15:21:29 »

Ja, människor och djur och hela planeten. :sad:

Citat
Jag gillar inte detta och slit-och-släng-samhälle vi lever i idag!

Jag grävde just fram en gammal grön Husqvarna sysmaskin ut mina gömmor. Jag tror inte jag nänns slänga den, så jag gjorde rent den och väskan så får jag väl bubba upp den på vinden så länge. Hur nu det ska gå till - orkar knappt lyfta den trots mina nya fina muskler.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2011.03.01 - 15:38:08 »

Åh jag kan berätta att det vi systrar slogs mest om av arvet efter mamma så var det hennes gamla husqvarna.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.03.01 - 16:08:16 »

Min är köpt för egna pengar, så jag har inte så starka emotionella bindningar. Det är mer att det är en jäkla bra maskin och jag har för mig att jag hört att de där gamla klarar grova tyger (typ canvas) som nya inte fixar. Man kanske vill sy sig ett tält en dag...  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544