Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 23:40:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: kan någon förklara mig varför hjälpen kommer inte fram till Haiti ??  (läst 5403 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.01.17 - 18:50:09 »

Det första jag hörde när jordbävningen hände var att NU minsan har värden lärt sin läxa efter tsunamikatastrofen och att hjälpen skulle komma snyggt och organiserad fram :yay:, tänkte jag då !

Men nu är det något galet som sker där.
Jag fattar att behovet är enormt och att landet är fattigt och att det finns bara en enda flygplats och all organisation på plats fattas.
Men jag begriper mig inte varför det verkar som ingenting händer  ? :bang_head: :cry:

Om jag vore det som bestämde ...
Dom människor där behövde väl från dag 1
Vatten, vatten och vatten
och
folk och utrustning att gräva fram folk från rasmassorna

sedan
läkare
mediciner
mat
+lag och ordning

därefter tak över huvud och massa stabila människor som kan ta hand om alla förvirrade människor.

Men dom stackarna har inte ens vatten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan dom inte helikoptra dit både folk , soldater och vatten , överallt?
Kan dom inte köra dit ett stort fartyg med allt som behövs och sedan blåsa upp 10 000 små gummibåtar som kör förnödenheter fram till den kollapsade( hur kolapsa nu sen stavas ?) hamnen?

Jag kan acceptera att området så stort som Stockholms län går inte att rädda på en vecka, men NÅGOT måste ju hända
och av median får jag den uppfattningen att just ingenting händer  :angry:
VARFÖR ??
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.01.17 - 19:49:24 »

Vi kunde väl skicka det där mobila reningsverket som inte USA ville ha när vi erbjöd oss att skicka det till New Orleans.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.01.17 - 21:19:14 »

Det är väl just det som är det värsta med en katastrof av de måtten..  man känner av hur enormt hjälpeslös man är ..  :sad:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.01.17 - 21:51:31 »

Såg ni när de intervjuade den där haitiska killen som sa att det var hjälparbetare där, men de hjälpte bara ambassadpersonal?

Ja, varför släpper de inte bara ner tunnor med vatten eller kör dit tankbåtar? Så jävla svårt kan det väl inte vara?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.01.18 - 00:21:56 »

Jag fattar att vägarna är oframkomliga, men om nu hjälpen kommer till flygplatsen så kan väl åtminstone dom som kan gå
komma dit och få vatten dygnet runt , hur orättvist som det vore mot dom som inte kan gå.
Det finns maskiner som gör vatten av saltvatten, starta sådana längst kusten och dra dit längs slangar och pumpa vatten dygnet runt.
Ett bautafartyg bredvid fullt med diesel, ska väl räcka ett halv år i alla fall,
och sedan alla värdens soldater som utbildas på löpande band att praktisera säkerheten längs slangarna.

 :so_mad: :so_mad: :so_mad:

med pansarvagnar kommer man väl överallt, dom finns också ex antal precis bakom hörnet.
Fraktflygplan fullt med sjuka och kör dom till närmaste land med sjukhus.

var finns alla helikoptrar ????

Det känns som detta är det trögaste som jag har sett i räddningssammanhang.
Det spelar ingen roll att det är så omfattande och svårtillgängligt.
Så har det väl varit överallt i varenda katastrof, jordbävningen i Pakistan ( eller där någonstans) några år sedan.
Bergsbyar med åsnetraktor, men visst kom dom dit me.

men det verkar som att dom vittnar där att ingenting händer någonstan förutom vid fn-byggnaden och vid någon lyxhotel.
Det hjälper inte att visa några få mirakelräddade, när man hade kunnat rädda LIV  i tusentals om alla värdens räddningsgrupper hade skickats dit då på tisdag  :so_mad: :so_mad: :so_mad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.01.18 - 05:54:28 »

Den värsta katastofhanteringen tycker jag ändå var New Orleans. Ett land som låter sina egna dö, grannstäder som motar bort flyktingar med vapen... Charity Begins at Home? Not in the U.S.A. Och vad värre är gäller det antagligen i ännu lägre grad här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.01.18 - 07:06:09 »

Det verkar vara USA som regerar på flygplatsen och dom prioriterar sin "egen verksamhet" före andra länders.
Så svarade reporter på morgonnyheterna  :pippi:, dålig organisation, enligt dom  :bang_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.01.18 - 08:42:48 »

Kan jag gott tänka mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.01.18 - 20:38:49 »

fylls av en stor känsla av maktlöshet..  :sosad: hemsk att världen aldrig lär sig!  :cry:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.01.19 - 05:45:51 »

 :cool: :shy:



* Clipboard01.gif (36.18 KB, 633x496 - visat 446 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.01.19 - 09:28:22 »

Hörde igår att Svenska Röda Korset hittills fått in 50 miljoner (varav Postkodslotteriet hade skänkt 20 milj.) till Haiti - men vad hjälper det om dom inte kan få dit hjälpen, på deras konto gör det ingen nytta för dom drabbade!! Dom som verkar få något gjort där nere är Läkare utan gränser.
Anki
Loggat
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #11 skrivet: 2010.01.27 - 05:53:22 »

Helikoptrar har inte tillräckligt stor räckvidd, då måste de frakta dit helikoptrarna först. Antagligen finns det inte tillräckligt med helikoptrar att få tag på i regionen. Det är ju många människor som bor där och behöver hjälp, så ett par stycken räcker inte.

Hamnen totalförstördes av jordbävningen, och att få in det via någon strand eller något liknande kan vara komplicerat då det blir svårt att lossa. Amerikanska militären har börjat bygga en ny hamn, dom skyndar sig nog, men det är väl inte klart på en dag.

Soldater har dom väl skickat tusentals. Men det ska ju gå att få in proviant till soldaterna också, så hur många som helst kan de inte skicka.

Eftersom det är i stort sett kaos så kan inte så mycket lokala resurser användas. Allt måste komma utifrån. Fungerade kranar för att få loss förnödenheter från skepp, osv. kan vara svårt att få dit. Samma gäller maskiner som tillverkar vatten, pansarvagnar, och annat ingår också i den kategorin.

Flygplatsen har tydligen nekat många att landa. Varför vet jag inte, men de kanske är överbelastade av att så många vill landa, samt att all utrustning kanske inte fungerar helt perfekt efter katastrofen.

Men det är klart, det är nog mycket som hade kunnats göras bättre.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544