Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 19:58:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min nya våg  (läst 33420 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #15 skrivet: 2010.01.22 - 22:26:13 »

Jag har hittat en jätteliten, typ 1 dl i samma färg men inte kommit på vad jag ska ha den till. Hjälp mig så jag kan köpa den också, den är så fin.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.01.22 - 22:32:20 »

En sån vill jag också ha! Jag visste inte att de skålarna fanns fortfarande. Var säljs de?

En liten kan du ha att vispa ihop salladsdressing i.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2010.01.22 - 22:56:44 »

Vad är det för speciellt med Margareteskålar?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.01.22 - 23:25:09 »

ja de små är så söööta!!! men inte heller jag har riktigt kunnat försvara för mig själv vad den skall användas till.. kryddblandning kanske?..

det som är speciellt med dem.. i mitt tycke. är att de känns så solida och robusta! de är verkligen BRA att använda i köket.. sen att de kommer i en hel uppsjö av vackra färger gör ju inte saken sämre direkt.. :lol:..

det senaste jag hittade till dem var faktisk lock!.. ja det finns genomskinliga lock till dem som är skitbra!.. inte så att de håller tätt om man vänder bunken.. men de ersätter plastfilm och annat som man använde att täcka skålen med .. tex om man marienerar något.. eller har blandat iordning youghurt... älskar dem!  :inlove:

skålarna finns bland annat på åhlens, Jonn Wall, ibland på ica och coop.. men då brukar det mest vara svart, vit och röd..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010.01.23 - 07:23:34 »

Pssst Tina! Kolla här.

Fast jag läste i beskrivning till en av byttorna att den var gjort i melemin. Var det inte det som inte var så bra?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #20 skrivet: 2010.01.25 - 22:14:05 »

 :dribble:

Det går inte att förklara Corny, det måste upplevas. Föresten kan den lilla få stå på köksbänken och bara vara söt tycker jag.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2010.01.26 - 00:03:02 »

Jag visste inte vad det var för sorts skålar. Därav min fråga. Men nu vet jag hur de ser ut, och vad det är för sorts skålar. Så nu förstår jag definitivt er begeistring! Det blir roligare att laga mat med fina tillbehör!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010.01.26 - 01:47:02 »

Men melemin?  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #23 skrivet: 2010.01.26 - 11:03:29 »

Vad är det med melamin nu då? Förutom att man inte får köra det i mikron och att det i princip är okrossbart?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.01.26 - 14:44:45 »

Det är giftigt. Det var det som var i den Kinesiska mjölken. Men jag vet inte om det kan komma ut ur plasten och i så fall under vilka omständigheter. Wikipedia skriver massor om riskerna med ämnet melamin men det står inget om om det kan läcka från plast och under plasten melamin nämns inget alls om farlighet.

"a hard, thermosetting plastic material made from melamine and formaldehyde by polymerization."

Lite formalin är ju aldrig fel heller!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2010.01.26 - 16:30:49 »

Jag som gör min äggmjölk i margaretheskålen mix. Det kanske inte är så bra.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.01.26 - 16:51:37 »

Det kanske inte kan komma ut ut plasten. Jag googlade lite och som Corny säger varnas det för att värma den (för mycket?).

Hittade också en artikel om att veterinärer misstänkt matskålar i melaminplast för att orsaka njursvikt hos katter och hundar. Man kom aldrig till nån slutsats för det visade sig att torrfoder också ofta innehåller melamin - av samma orsak som den kinesiska mjölken gjorde det. Man kan fejka högt proteininnehåll.  :huh:

Ibland undrar jag om det inte vore lättare att ge upp!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #27 skrivet: 2010.01.26 - 16:52:03 »

Enligt livsmedelsverket(!) så är mängden melamin som frigörs från plast så liten att den räknas som ofarligt, plus att melamin inte heller lagras i kroppen.

Jag använder gärna melaminskålar, de är stadiga som porslin men mer okänsliga för stötar. Och de blir rena när man diskar dem, vilket inte skålar av mjukare plaster blir på samma sätt.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #28 skrivet: 2010.01.26 - 16:55:14 »

Ibland undrar jag om det inte vore lättare att ge upp!  :cry:

Det känns så ibland ja.  :neutral:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #29 skrivet: 2010.01.26 - 20:27:05 »

Det kanske inte kan komma ut ut plasten. Jag googlade lite och som Corny säger varnas det för att värma den (för mycket?).

Hittade också en artikel om att veterinärer misstänkt matskålar i melaminplast för att orsaka njursvikt hos katter och hundar. Man kom aldrig till nån slutsats för det visade sig att torrfoder också ofta innehåller melamin - av samma orsak som den kinesiska mjölken gjorde det. Man kan fejka högt proteininnehåll.  :huh:

Melamin tål maskindisk, så antagligen är det höga värmetal den inte tål. Eller så kanske den också värms upp inifrån och släpper ifrån sig en massa skit om man kör den i mikron?

Att katt- och hundmat innehåller melamin hade jag inte en aning om! Nu blir jag riktigt sur!!!  :evil: Varför i hela fridens dar ska djur äta plast? Det är ju inte direkt så att det står i innehållsförteckningen om det finns melamin i fodret! Stod det något om vilka märken som har melamin i sitt foder?  :sad:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544