Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 12:02:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mat och klasstänkande  (läst 5018 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.11.27 - 00:05:22 »

Funderar en del på hur vi ser på oss själv och våra medmänniskor när det gäller mat. Jag har funderat länge på vad som skiljer de olika klasserna åt i mat. Tänker just på att husmanskost tar en jäkla massa tid, och det är status idag. Att kunna vara hemma och laga mat  idag är status, för 100 år sen var det inte riktigt lika statusfyllt.
När vi ger våra (vrålhungriga) barn halvfabrikat, mår vi dåligt i allmänhet. Samtidigt vet jag knappt någon som gör det längre.
Så hur har den nya mathypen påverkat folk?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.11.27 - 05:49:25 »

En otrevlig utveckling är att ekokött är en klassfråga, ivf om man köper i butik.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
HerrKaos
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #2 skrivet: 2009.11.27 - 06:43:35 »

Komplex fråga tbh. Om jag tänker på de människor som jag känner som finns i olika samhällsklasser så är det inget sådant samband. De som finns i högre klasser arbetar mera och hinner/ids inte laga sin egen mat utan äter oftast ute och väljer ett lättare mål tilll middag. M a o ingen husmanskost. En annan i min närhet som tillhör låglöneklass men ändå alltid äter färdigmat a la findus p g a slöhet. Inte där heller finns någon hemlagad husmanskost...
Tragiskt när man tänker efter, vad få som trots allt gör sin egen mat!

Loggat
frukaos
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 24



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.11.27 - 09:46:02 »

Jag tror inte att jag ser på mina medmänniskor utifrån vad de äter. Eller kanske lite... om någon totalt skiter i hur djuren haft det eller om maten skickats runt jorden två varv så kan jag nog tycka att det är korttänkt. Men i allmänhet försöker jag nog titta mer på hur min kosthållning ser ut och "missionerar" sällan för andra.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2009.11.27 - 12:07:05 »

Jag tycker inte eko är en klassfråga. Många jag ser i butiken plockar på sig dyra delikatesser, chips och läsk och sedan ratar de allt ekoloiskt för att det är för dyrt. Men visst finns det folk som inte har något val men de måste vara en väldigt liten del av befolkningen. Jag har en kompis som är ensamstående deltidsarbetare med tonnårsson. Hon köper allt som bara går ekologiskt. Medan andra kompisar med betydligt mer pengar lägger dessa hellre på senaste tekniska prylarna och köper billigaste maten. Själv har jag tyckt att det är dyrt med eko men nu när jag köper så mycket jag kan blir det inte mycket dyrare.

Hur man äter beror mycket på intresse, tid och kunskap. Det är ju knappast billigare att köpa findus pytt-i-panna istället för ett paket köttfärs som man lagar köttbullar av.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.11.27 - 12:20:28 »

När jag kunde köpa kött från gård var det helt OK. Men med de priser de har i affärerna här har jag absolut inte råd. Då skulle jag få försaka datorn. Det är nämligen det enda jag prioriterar utom mat. Jag lever på en låg pension. Den situationen delar jag med väldigt många.

Det jag syftar på är att det fanns ekologiskt kött förut också. Den första grisbonden jag köpte av hade kört med utegrisar i mer än 25 år (tror jag). Deras kött brukade finnas på min vanliga ICA då och då. Kotletterna var några kronor dyrare per kilo än standardkotletter, säg 10 max 15 %. Idag kostar ekokött ofta mer än dubbelt mot vanligt kött. Jag tror inte det är bonden som får de pengarna. Prisökningen kom iom att eko började bli inne.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2009.11.27 - 12:52:22 »

Ja Hemul det är klart det finns folk som absolut inte har råd men tittar man på folk som handlar i butikerna och vad dom handlar så kan det knappast vara ekonomin det handlar om. Min man t ex, han gnölar över att jag köper dyr bosarpskyckling sen stoppar han gladeligen ner lightläsk, loka-vatten, chips till sonen med mera. Sånt blir jag galen på.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.11.27 - 13:09:44 »

Jo, det är klart. Men de pengarna får ju inte jag även om de inte köper chips och läsk.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544