Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 20:23:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vanvård av grisar  (läst 9756 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.11.24 - 08:03:46 »

Fy fan!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3838981.svd

Den chef på Swedish Meat som äger en av gårdarna nämndes vid namn på TV4-nyheterna, men jag har glömt vad han hette.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2009.11.24 - 08:11:45 »

I Sverige  :bang_head: ,det hade man aldrig trott.

Lars Hultström  heter han.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.11.24 - 08:18:32 »

Ja, så var det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.11.24 - 09:35:06 »

Här finns hela filmen.  :sad:
http://www.ettlivsomgris.se/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.11.26 - 07:04:00 »

Scan stänger av 40 av de anmälda grisbönderna, även Hultström. Poetisk rättvisa?  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #5 skrivet: 2009.11.26 - 16:58:24 »

Nu försöker de luras igen!

Först får vi veta att ingen av matjättarna kan säga om de säljer köttet från de omtalade gårdarna.

Sen går dessa matjättar ut med information om att de "satt stopp" för griskött från dessa gårdar.

Hur får dom det att gå ihop?
Jävla lögnhalsar!  :so_mad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.11.26 - 17:15:43 »

Sånt språk!  :max-shock: Här försöker vi uttrycka oss korrekt och bildat. :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2009.11.26 - 18:57:53 »

Jag har idag pratat med en av dom utpekade grisbönderna.

-dom känner obehag att någon har varit och smygit bland deras grisar på nattetid
-dom är oroliga vad samhäller är på väg till
-som var oroliga om vilka smittor dessa smygfilmare tar med sig in i gården då man alltid måste har skyddsutrustning när man kommer in
-dom är  anmälda till länstyrelsen ( eller vad myndigheten nu heter) och polisanmälda enligt median
men
-ingen av dessa myndigheter har kontaktat dom skriftligt, muntligt eller fysiskt
-dom undrar om de är anmälda eller ej och har försökt ringa runt för att få något svar

På nyheterna säger man att gårdarna inspekteras vart tredje år, men hos dom går veterinären vart 8 vecka och de har fått
bra betyg under alla år på alla kontroller

-dom har alltid berättat att djurskyddslagen är hård och att grisarnas mat är mer reglerad än skolmaten.
-de berättar att visst kan sår uppkomma på djuren, det förekommer även bland människor och man behandlar dom
-djur dör alltid och födds döda också, dom förvarar man i lådor
-de är rädda om sina djur , man får ju inte ett enda krona för en gris som har blivit av med svansen tex.

Vi var rörande överens om att det alltid finns gårdar som missköter sig och  det måste man ta tag i .
Veterinären hade varit inne hos dom idag och hittat ett litet sår på en grisarna  ( över 300 suggor).
Ingenting enligt veterinären.

Det såg riktigt äkligt ut på filmerna jag försvarar inte dom på något sätt,
men vi måste också tänka att tänk om den döda grisen i filmen dog just den natten ( på en gård på flera hundra grisar dör det säkert en och annan gris då och då ) då hinner man plocka bort den på morgonen.
Halm behöver dom absolut.

Men som median lyckas vinkla vår kost titt-som-tätt till bara ägg och becon och "proteindiet" så kan dessa djuraktivister också välja visa vad de vill och vinkla nyheten på sitt sätt.

Jag har aldig varit inne i en svinstia av industrimått, så jag har ingen susning om hur det ska vara och hur det är reglerad.
och jag tror säkert att dom krav-nassarna har det mysigare på sina gårdar.
Men hela den svenska grisproduktionen kan inte bara vara en katastrof, eller ? :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.11.26 - 19:14:44 »

Hur vet de att aktivisterna varit hos dem och att de är anmälda? Det är väl bara namnet på några gårdar som kommit ut eller?

Citat
om den döda grisen i filmen dog just den natten

En gris var ju uppsvälld som en fotboll, en annan halvt uppäten och en i princip en rutten sörja. Det händer nog inte på ett par timmar.

Jag har varit inne i ett grisstall, hos en av de största grisbönderna i Uppland, men det var rätt länge sen. Då hade de det fint, gick lösa i stora inomhusfållor. Men jag tyckte det var hemskt ändå. De var ju inne hela tiden, fanns inte ens fönster. Allt var automatiserat och kunde skötas av en man trots att där fanns så många grisar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2009.11.26 - 22:09:59 »

Egentligen kan jag tycka att den sk grisproduktionen är en katastrof bara när man betänker hur man kallar det! Grisproduktion! Det är levande varelser det handlar om, men ändå så sätts de i samband med ordet produktion, vilket i vårt samhälle mest tolkas som något industriellt!
Självklart finns det grisbönder som har en riktigt bra grisuppfödning, men de är antagligen ganska så få. Kan nämligen inte tänka mig att de tjänar så värst mycket på en sk glad gris. Alltså tror jag mer på att de flesta grisar bor ganska så tätt i stior som visserligen är hygieniska, men väldigt trånga och ogrisiga (i detta fallet motsvarigheten till omänskliga). Tror 17 att grisbönder som har upp till 300 grisar bekymrar sig för smitta. Skulle en gris få något, så blir de tvungna att avliva allihop pga att alla kanske är sjuka.
En vän till mig som hade sett hur det såg ut på en större grisfarm, berättade att han efter detta blev vegetarian. Han berättade att grisarna stod oerhört packat. De kunde knappt röra sig. De var inställda på att man kom in vid vissa tidpunkter på dygnet. Blev det något litet fel med detta, så blev det också fel i stian. Grisarna blev aggressiva, de hoppade på varandra osv. Ganska så skrämmande, faktiskt, att de var så hårt ihoppackade att de blev stressade av fel tid i deras schema.

Jag har aldrig heller fått gå in till någon storbonde. Det enda jag har fått se är ett stort kycklinghus, där småkycklingar ska bli större. Men det var utan levande varelser. Jag får aldrig lov att gå in till deras fåglar eftersom jag har egna hemma. Jag kan nu inte tänka mig att jag sprider någon smitta om jag tvättar mig ordentligt och byter kläder, men jag tror inte att de vill ha dit mig. För jag har ju en illusion av hur trevligt det är med små kycklingar och äggplockning, eftersom jag någonstans är uppvuxen med det. Och så är det inte i den stora produktionen. Jag får inte ens lov att köpa en höna av dem, eftersom alla kycklingar ska på slakt industriellt.


Hemul, det du såg, var en ganska så bra sida av det hela. Det finns inte mycket ljus i ladugårdar, och det som finns är lysrör med UV-ljus. Bättre det än inget, säger jag då. De slaktdjur som har ljus, har det ungefär lika bra som våra innehusdjur, hur hemskt det än låter. Men så är det! Att en man kunde sköta det hela, berodde såklart delvis på att grisarna mådde bra, samt att det inte var jättemycket att göra. Fö så är grisar inte ett djur som någonsin har ansetts behöva vara ute, så bara detta att de har utrymme är ibland bra. Utrymme och torr halm, gör mycket ibland!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.11.27 - 05:46:48 »

Inte höll de grisen inne året om förr! Tänk så mycket merjobb det hade inneburit för bönderna förr att ha djuren inne.

Det där med smitta är intressant. När jag besökta grisbonden var det inte frågan om att tvätta sig eller att ha speciella kläder, så något har hänt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2009.11.27 - 12:07:13 »

Med förr, menar jag ca 35 år sen. Då hade man det...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2009.11.27 - 12:19:32 »

Jag tycker det är vidrigt men är inte förvånad. Swedish meat vill gärna framhålla att svenska grisar har det så bra så men nog tror jag det fuskas en hel del. Jag brukar inte ha mycket till övers för djurrättsaktivister men i det här fallet stöttar jag dom helt och hållet. MEN grejen är att det är vårat eget fel att det blir så här. Vi vill kunna köpa billig fläskfilé. Då ska vi inte tro annat än att produktionen måste bli billigare också. Nej jag gick på rotmos och beställde en kvarts gårdsgris efter reportaget och det ska bli min meoldi i framtiden, då vet att djuren har det bra.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.11.27 - 12:25:52 »

Jag med, utom deras slutsats: Det enda vi kan göra åt det är att sluta äta kött. Vad som skulle vara jättebra vore om det infördes full spårbarhet för kött. Var det så skulle herr Hultström aldrig kunna sälja en kotlett mera.

Hoppas nu att de aktivisterna inte fejkat filmen bara. Hade varit bra om man sett lite mer identifierbara saker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2009.11.27 - 12:48:07 »

Igår när jag var i stan gick dom och dela ut lappar utklädda till grisar, ganska gulliga faktiskt. Jag tog ingen lapp men sa att jag stödde dom i detta ändå. Fast ska dom få oss att sluta äta kött får jag nog ta tillbaka det. :pig:
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544