Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:17:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Recept till mitt-emellan-chokladmuffins efterlyses  (läst 23907 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.10.31 - 19:35:05 »

 :smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.10.31 - 19:49:48 »

 :crazy:  :swimfish:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #17 skrivet: 2009.11.01 - 13:25:22 »

Nu har jag bakat dina muffins fjällmor.
De är goda men jag saknar saftigheten....
Hur gör man då? Jag är ingen bakproffs.
Ska man ha i mer smör? Mer ägg? Mer grädde?
Något annat kanske? Kesella?

HJÄLP???

Barnen åt dem utan att gnälla men som sagt, jag skulle vilja ha de mera saftig och mindre torr.
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.11.01 - 20:18:35 »

Hej!

Jag märkte det idag - de blev torra fort.
Jag skulle prova att ha kanske en halv deciliter mindre pofiber nästa gång. I alla fall de gånger man bakar med kakao... Jag skrev det som tilägg vid receptet i bloggen också. Om du hittar en nivå som funkar, visst hojtar du?

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #19 skrivet: 2009.11.01 - 23:16:44 »

Men jag vet ju inte vad som ska ändras för att få mera saftighet?
Någon som kan baka som kanske kan berätta vad som skulle funka bäst?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.11.02 - 09:02:29 »


Jag skulle prova att ha kanske en halv deciliter mindre pofiber nästa gång. I alla fall de gånger man bakar med kakao...


 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #21 skrivet: 2009.11.02 - 11:16:34 »

o.k., jag ska prova...

Idag fick stora tjejen ha en muffins med till skolan. De ska alltid ha frukt med sig (eller macka). Hon ville då ha en muffins med istället.

Kl. 10:00 ringde hennes fröken och gav mig en läxa :sad: Hon nästan skällde ut mig att det är oansvarig att ge henne kakor med till skolan. Det råder nämligen förbud på skolan. Man ska ha med frukt eller macka. Men man får absolut inte ha kakor och godis med sig. För de vill ju alla andra också ha kakor och det går ju inte :eeek: ...och det har varit uppe på föräldrarmöten flera gånger innan! Ja tack, säger jag bara som tycker att jag har en bra minne men på det enda föräldramöte som vi hittills har haft (började F-klass i augustil) så minns jag inte att de har sagt det. Men att frukt innehåller mycket mer socker än den där chokladmuffinsen ..."frukt är jättebra för barnen. De behöver det"...jag orkar bara inte :puke1
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #22 skrivet: 2009.11.02 - 14:07:59 »

o.k., jag ska prova...

Idag fick stora tjejen ha en muffins med till skolan. De ska alltid ha frukt med sig (eller macka). Hon ville då ha en muffins med istället.

Kl. 10:00 ringde hennes fröken och gav mig en läxa :sad: Hon nästan skällde ut mig att det är oansvarig att ge henne kakor med till skolan. Det råder nämligen förbud på skolan. Man ska ha med frukt eller macka. Men man får absolut inte ha kakor och godis med sig. För de vill ju alla andra också ha kakor och det går ju inte :eeek: ...och det har varit uppe på föräldrarmöten flera gånger innan! Ja tack, säger jag bara som tycker att jag har en bra minne men på det enda föräldramöte som vi hittills har haft (började F-klass i augustil) så minns jag inte att de har sagt det. Men att frukt innehåller mycket mer socker än den där chokladmuffinsen ..."frukt är jättebra för barnen. De behöver det"...jag orkar bara inte :puke1



Alltså...vilka idioter är det som jobbar som lärare idag egentligen. Du ska få skicka vad du vill! Bara för att skolväsendet verkar bestå av blinda idioter som inte vill ta till sig nya rön eller för den delen tänka logiskt, ska inte få ditt barn lida för det.
Det där argumentet "om ett barn tar med sig kakor, så vill alla andra barn göra det" gör mig så himla arg. SO WHAT om de vill det, det är inte ditt jävla problem om andra föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn och vara föräldrar.
Nu har jag visserligen inga barn själv men när jag som barn ville jag saker och föräldrarna sa att det fick jag inte, så var det bara så, oavsett om jag tjatade eller inte. Det kallas att vara förälder och ta ansvar.
Hade det varit min unge hade jag svarat så som jag skrev här, det är inte mitt problem att andra föräldrar inte kan uppfostra sina barn, och fortsätta skicka med vettiga mellanmål. Men jag har hört att lärare tar ifrån såna "olämpliga" mellanmål och samtidigt pekar ut barnet som känner sig utsatt.
Det är nästan så jag inte vågar skaffa barn alls om de ska gå i det svenska skolsystemet.  :sad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #23 skrivet: 2009.11.02 - 14:22:38 »

JA, några timmar efteråt så känner jag också mest ilska över hennes uttalande:
E blev väldigt ledsen...

Och det är också något som jag kommer ta upp med henne i eftermiddag.

Oavsett vad läraren tycker och tänker så kan man prata med respekt med ett 6-årigt barn. Då hade min dotter nämligen inte behövt bli ledsen  :cry: :cry:

Att prata om den där chokladmuffinsen som innehåller mindre socker än en banan är nog rätt så meningslöst så det ska jag lägga åt sidan. Jag tycker dock också att det är föräldrarnas ansvar vad barnet får och inte.
JAG känner mig satt under press om jag ska ge henne en frukt eftersom jag tycker frukt är mera olämpligt som mellanmål än fjällmors chokladmuffins :angry:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.11.02 - 19:56:09 »

Jag förstår så väl din reaktion!.. känns tråkigt och tragiskt när det fungerar på detta sätt!... jag har själv extrajobbat i både skola och "dagis" sedan tidigare.. och sett alla varianter!  :rolleyes:.. både totalförbud mot allt.. eller en total nochalans!.. men det finns ställen som tar barnen på allvar!!.. det gäller bara att ha turen att hitta ett sådant ställe... :confused3:

en liten småfinurlig lösning på just detta problem kan ju vara att baka muffinsen i en brödform!.. och skära skivor av detta och ge henne!  :lol: Mackor var ju tillåtet!.. så bre ett lager smör mellan två "mackor" och skicka detta med henne till skolan... så kan lärare och övriga tänka precis vad de vill!!  :lick:  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.11.02 - 19:57:24 »

jag har för övrigt köppt PoFiber nu!  :lol:.. hittade det i affären i går.. så här ska provas!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.11.02 - 20:33:34 »

Ja, kunde du inte förklara att det är en matmuffins? Det finns ju faktiskt såna.

Sa den korkade människan det till din dotter också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #27 skrivet: 2009.11.02 - 20:41:11 »

Ja, det gjorde hon.

Vi åt ju redan igår några muffins så det är svårt att kalla de idag för något annat
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #28 skrivet: 2009.11.02 - 20:42:09 »

en liten småfinurlig lösning på just detta problem kan ju vara att baka muffinsen i en brödform!.. och skära skivor av detta och ge henne!  :lol: Mackor var ju tillåtet!.. så bre ett lager smör mellan två "mackor" och skicka detta med henne till skolan... så kan lärare och övriga tänka precis vad de vill!!  :lick:  :laugh:
Ha, det där var ett bra förslag. Tack!
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #29 skrivet: 2009.11.02 - 20:54:21 »


Att prata om den där chokladmuffinsen som innehåller mindre socker än en banan är nog rätt så meningslöst så det ska jag lägga åt sidan. Jag tycker dock också att det är föräldrarnas ansvar vad barnet får och inte.
JAG känner mig satt under press om jag ska ge henne en frukt eftersom jag tycker frukt är mera olämpligt som mellanmål än fjällmors chokladmuffins :angry:
Jag tycker inte alls att du ska lägga "sockerförklaringen" åt sidan! Varför inte berätta för den debila människan att ni äter på ett visst sätt, och vad det innebär i sockerintag? Det finns en ganska så stor chans att hon lyssnar på vad du har att säga om saken. Speciellt som hon faktiskt utsatte din dotter för en ganska så obehaglig situation!

Jag har stor förståelse för att folk tycker att frukt är bra, eftersom det innehåller mängder med nyttiga saker. Men du kan ju roa dig med att påminna "pedagogen" på din dotter dagis om den gamla parollen "Frukt är godis, men mycket nyttigare".  :whink:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544