Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 07:34:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lingon – ett blåbär  (läst 17240 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« skrivet: 2009.09.13 - 23:35:03 »

Hej! Jag gick med i paleoforumet, men det stängdes, och nu hoppas jag få diskutera mat med någorlunda likasinnat folk. Jag äter inte precis paleo, även om det var den ursprungliga inspirationskällan, och inte precis lchf heller, men kanske något däremellan: kött, fisk, ägg, grönsaker, mjölk, ost, frukt och nötter, men inte spannmål; smör och olja men inte margarin; och väldigt lite halvfabrikat.

Presentationsmallen då – få se om den är rätt uppfattad  :biggrin1:
Startade LCHF: ändrade matvanor i mitten av juli 2009
Framgångar: inget mer sötsug, har krympt lite på bredden, äter nog nyttigare och har lärt mig mer om näring.
Motgångar: gemensam vegolunch på jobbet en gång i veckan – försökte ha med ersättning för spannmål etc, men det blev bara fel. Äter numera vad som serveras där.
Nuvarande status: hur då, status?
Mål närmaste halvåret: inget speciellt
Långsiktigt mål: att sakta men säkert gå ner i vikt istället för upp, och att ha matvanor som gör att jag inte behöver tänka speciellt på det
Mitt tips till nybörjaren: prova att äta nya saker!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.09.13 - 23:59:25 »

Tjena! Ja, vad har det tagit åt Niclas? Vet du nåt, om det ska öppnas igen?

Så typiskt. Jag har kollat där nästan dagligen i snart 4 år. För första gången höll jag mig borta lite längre tid, ett par veckor, och när jag ska dit igen och läsa ikapp så är det stängt. Så jävla snopet. Så föregicks det här av diskussioner på forumet så har jag missat alltihopa. Niclas frågade ju förut om det fanns "behov" av forumet, men det var ju flera månader sen. :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #2 skrivet: 2009.09.14 - 06:42:36 »

Tjena tjena! Nej jag vet ingenting, hann vara med någon månad (under namnet Mandala) och se att det antingen var sommarstiltje eller bara avsomnat. Sen var där ett meddelande om att han stängde ner för att han inte ville betala domänavgift när ändå ingen använde forumet. Såg inga diskussioner om det innan alls.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.09.14 - 17:07:31 »

Men han kunde väl bara skippa domänen då. Vad jag förstår har han andra domäner. Eller han kunde byta till en billigare domän än .nu. Folk skulle nog hitta tillbaks rätt snabbt. Usch. Jag hatar när ställen försvinner så där.  :sad:

Jaha, hoppas du ska trivas här ivf. Trots att vi inte är riktiga paleoliter. Mycket mjölkprodukter blir det.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #4 skrivet: 2009.09.14 - 18:01:36 »

Han kanske har blivit makrobiotiker i smyg  :glare:

Jag tycker det här verkar trivsamt. Jag är ju inte heller någon riktig paleolit – håller just på att koka kikärter. Men det finns en gemensam grundidé som verkar finnas här med.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.09.14 - 18:16:48 »

Kikärtor!  :max-shock: :lol:

Innan jag fann LC och såg ljuset åt jag väl nån slags GI. Genom Mendosas diabetessajt fick jag nys om en slags kikärtor med skalet kvar som har extremt lågt GI och som han anser vara rena supermaten. Jag lyckades lokalisera såna och jag säger bara, rostade kikärtor med lite olivolja och salt på - mums! :lick:

Hängde du också på paleodiet? Nä, här behöver du inte äta efter några speciella regler men fan ta dig om du äter margarin!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #6 skrivet: 2009.09.14 - 18:43:04 »

Nä, margarin äter jag inte. Utom på de gemensamma veganska luncherna på jobbet en gång i veckan då – mjölkfritt margarin.  :eek: Då äter jag vad som serveras eftersom det är en stressig dag. Ska kolla diabetessajten, inte för egen del men för en väns!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.09.14 - 18:53:12 »

Hua. Kan du inte ta med dig smör?  :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.09.14 - 19:54:18 »

Nämen, nu är jag förvirrad. Varför frågade jag DIG om du hängde på paleodiet? Jag tror jag trodde jag pratade med Carolina, den andra nya. F'låt.  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #9 skrivet: 2009.09.14 - 20:02:02 »

Hua. Kan du inte ta med dig smör?  :byecry:

Jag har gjort lite matsäcksexperiment men inte landat än ... Första veckan hade jag med mig strimlad salladskål som alternativ till pasta eller vad det nu skulle bli. Den dagen serverades ris, ris, ris, liten grönsallad, vitt bröd och mjölkfritt margarin. Jag kunde ju inte gärna äta strimlad salladskål med grönsallad, så det blev som det blev. Kändes som en betongklump i magen. Nästa morgon vaknade jag lycklig och tacksam över att jag skulle slippa äta ris och bröd.

Andra veckan tog jag med mig kokt bovete [en ört ju – men nu vet jag hur mycket kolhydrater den innehåller] med mycket mandel. Då var det ris och en mycket god thaigryta med kokosmjölk. Väldigt gott blev det med bovetet med mandel, men lite overkill. Sen slutade jag ta med mig (och i dag var det fjärde veckan och jag är hemma och är sjuk). Men att ta med smör är helt klart en möjlighet.

Om frågan om paleodiet: om det mot all förmodan finns något att förlåta är det gjort nu ...  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.09.14 - 20:10:29 »

Du är alltför vänlig.  :redface: :tongue:

Blir de sura om du tar med dig helt egen mat? Eller är det gratis och du vill utnyttja det? Kan man inte i så fall få reda på i förväg vad det ska bli för mat?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #11 skrivet: 2009.09.14 - 20:41:19 »

Du är alltför vänlig.  :redface: :tongue:

Blir de sura om du tar med dig helt egen mat? Eller är det gratis och du vill utnyttja det? Kan man inte i så fall få reda på i förväg vad det ska bli för mat?

Tackar för omtanken! :biggrin1: Det är gratis, men det är inte det ... Vi turas om att laga mat till allihop varje måndag. Sen äter vi tillsammans och har någon form av arbetsmöte samtidigt. Den som ska laga brukar sällan kunna precisera sina planer i förväg – det enda man kan vara säker på är att det blir vegetariskt och sannolikt veganskt. Just på måndagar har jag mycket att göra och allt som inte är jobb faller då lätt mellan stolarna, men jag kommer att hitta en lösning utan betongklumpar och gul plastkräm. Den har bara inte fallit på plats ännu.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.09.14 - 20:44:05 »

Betongklumpar? Gul plastkräm? Vad menas med det???  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #13 skrivet: 2009.09.14 - 20:50:27 »

Klumpar av betong och gul kräm av plast så klart!

Nej, det var jag som beskrev de vegetariska gemensamma luncherna på mitt jobb, där jag ibland äter skumma saker som ris och mjölkfritt margarin. Eftersom jag är ovan vid ris känns det som att äta betongklumpar, eller framför allt känns det så efteråt. Och parallellen mellan gul plastkräm och mjölkfritt margarin är väl ganska uppenbar ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.09.14 - 21:14:52 »

Jag fattade inte heller, men det var för att jag tyckte det stod gul plastskärm.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544