Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 04:12:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vete och diabetes typ 1  (läst 14823 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.08.29 - 09:30:09 »

Har du bott i England? Vad häftigt!

Stämmer det att välling heter gruel som wikipedia tycker? Trodde det var mer som gröt och det ser ju ut så också. :goggle:

Inte bott "på heltid" men var över ofta och besökte släkten då mina barns far kom därifrån. Försöker minnas... kan inte komma på att någon sa annat än att dom skulle "give the baby a bottle".
Anki
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #16 skrivet: 2009.08.29 - 18:02:51 »

Mats-Erik Nilsson, Äkta Vara, skriver såhär på sin hemsida: "Prova att våga hoppa över vällingstadiet. Föräldrar i så gott som alla andra länder klarar det utan att barnen får näringsbrist och slutar att växa. Amma länge om du kan och introducera riktig mat, blandad med bröstmjölk, i försiktig takt. Förbered dig för omgivningens kritiska frågor och synpunkter."

Detta kanske inte så mycket för mjölet utan för all annan skit det är i vällingen.

Och äggmjölk :thumbsup:, att jag inte tänkt på det. :bang_head: Har ju en mjölkallergiker här. Vera gav jag grädde/mjölk/ägg när hon var drygt 2,5 år. Hon tittade frågande dag 1, sedan tvekade hon aldrig.
Ivar har jag aldrig gett välling, eftersom det knappt finns mjölkfria och de innehåller en hel del skräp.
Vi kör fortfarande med ersättning (tyvärr kunde jag inte amma så länge) med en äggula i.

Men äggmjölk. Den håller väl några dagar. Man skulle kunna göra en del och sedan späda med lite kokhett vatten på morgonen, så att den blir lagom temperatur.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2009.08.30 - 01:48:17 »

Men om man inte ger barnen välling... vad kan man ge dem i stället då??!  :confused3:.. bröstmjölk funkar ju inte hur länge som helst ju!... och bara vanlig mjölk blir väll inte riktig samma sak.. eller?... kanske blanda mjölk och proteinpulver! :flirting:
Bröstmjölk funkar hur bra som helst! Men inte enbart detta, såklart! Jag ammade i närapå två år, och jag lovar att jag försökte mig på att ge ungen välling. Men det var inte populärt! Välling gillades inte! Smart unge!  :whink: Samtidigt gillade han den där järnberikade fabriksgröten från Findus, så kanske inte så smart ändå.  :lol:
Hursomhelst, så är det fabrikanterna som försöker få oss att tro att bröstmjölk inte är bra i längden. Det är det, och det ska det vara. Det innehåller otroligt mycket bra saker! Att det sen blir lite mindre bra med åren, beror på att det ska vara så. Då äter barnen så mycket annat, vilket gör att bröstmjölk bara är ett komplement och dessutom tröst. Har läst någonstans att bröstmjölk är otroligt näringsrikt första året, och att det sen blir mindre näring, och det kan jag mycket väl tro. För det låter sunt och riktigt! Efter det första året äter barn, som sagt en hel del annat!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #18 skrivet: 2009.08.30 - 14:32:07 »

Min äldsta tålde inte mjölk som liten, fick stora utslag så henne födde jag upp utan välling tills hon var 8-9 månader, då tålde hon mjölk . Jag kokade gröt och gav bröstmjölk till, mosade potatis med bröstmjölk osv. Gick hur bra som helst. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag gett ägg, kokt kött och fisk+ massa smör såklart. Äggmjölk måste vara perfekt vällingersättning.

Nu tänker jag på att man i kostråden fick veta att man skulle vara försiktig med proteinerna, framförallt ägg och fisk pga allergier men spannmål var däremot lämpligt att introducera tidigt. Är inte det märkligt när man vet vad som är naturligt och inte för människan. Sen läste jag på Annikas sida att bvc rekomenderar lättmjölk från 2-år ålder. Stackars barn som inte få bli mätta.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.09.01 - 14:25:55 »

Låter som om det finns en hel del erfarenhet här! va bra!  :thumbsup: .. ska lagra alla dessa råd och tipps för eventuell frammtida användning!  :nod-yes:... ska försöka undvika Välling och annan "ersättning" så långt det går!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #20 skrivet: 2009.09.19 - 20:59:45 »

Min yngste (som alltså är 18) åt aldrig välling. Vi försökte ibland men han vägrade (liksom Cornys barn!). Jag ammade i nästan två år, men minns förstås inte precis när han började äta vad, bara att inte en klunk välling gick ner. Storebror (nu 23) åt däremot en massa välling.
Loggat
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #21 skrivet: 2009.10.14 - 21:48:05 »

Min son (nu 17 mån) har inte fått en droppe välling. Jag ammade tills han var ca 8-9 mån. Sedan blev han helt ointresserad av tutte och ville bara ha MAT.

Började introducera puréer och yoghurt vid ca 5 mån, sen blev han bara mer o mer matintresserad. Nu gnager han revbensspjäll som en riktig grottmänniska  :thumbsup:

Jag hade egentligen tänkt amma längre men han ville inte samma sak. När tänderna började komma så slutade jag snabbt propsa på att han skulle ammas. Det blev helt naturligt att sluta då eftersom han åt vanlig mat (mixad, eller annan vanlig mat i bra konsistens...) Han äter samma mat som oss andra, vi skär (ibland, om det inte är revbensspjäll) bara hans mat i mindre bitar.

Enkelt men genialiskt tycker jag!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.10.15 - 20:57:08 »

Jag skulle inte heller ge mina barn välling, om jag hade några.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544