Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 18:09:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hushållsmaskin  (läst 15387 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.08.22 - 10:22:06 »

Vi börjar vara mogna att köpa en eller två hushållsmaskiner och behöver lite tips och råd.

Jag har en supermodell av Bosch  ( en modell som var inbyggt på vår diskbänk när vi handlade den) Där kan jag vispa stora deg, men den innehåller inga delar till att riva eller mixa.
Jag har två stavmixrar och en av dom har en liten insats där jag kan mixa 2-3 dl nötter åt gången.
Till ostrivning eller rivning av grönsaker använder jag herrskapets handkrafter.

Jag kan köpa tillsatsdelar till min Bosch-maskin men funderar att det kanske ändå är praktiskt att ha separata maskiner, för rätt ofta vispar man 20 ägg i maskinen och under tiden behöver man mixa 1 kg nötter eller riva ett kg squash eller ost.
Därför funderar jag att det kanske är praktiskt att ha en separat maskin för dessa sysslor, Vad tror ni?

En multirivnings- tillsats till Bosch kostar en tusenlapp så för den pengen räknar jag med att få bra saker också.

Fråga nummer ett lyder:

Ska jag skaffa två maskiner en mixer och en rivningsapparat ?
eller en hushållsmaskin som har både delar ?

två: har ni någon maskin som ni är väldigt nöjda med ?

Jag uppskattar maskindelar som kan slängas i diskmaskin.
Och jag blir väldigt irriterad på sådana som inte kan blockas isär för rengöring.

Sedan begriper jag inte varför munstyckena är formade så att man inte kan stoppa en gurka helt in genom för att få skivor, eller skära osten i atomer först för att kunna riva den.
Jag har ett storhushåll och behöver rejäla saker.
Vi river minst en liter ost / gång, oftast 1 kg nötter / gång, ett par kg  vitkål eller squash eller massor av något annat per tillfälle.

En köttkvarn är inte en främmande tanke heller och korvstoppning är lockande men dom behöver jag inte akut.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.08.22 - 13:40:14 »

Har du gott om avställningsytor i köket så grejer kan stå framme?

Jag har en Assistent och är mycket nöjd med den när det gäller vad den kan göra. Jag tror nog den klarar en hel gurka också. Har köttkvarn till den och t.o.m. spannmålskvarn!  :lol: Men jag saknar köksbänk så jag kan inte ha den stå framme. Därför är den underanvänd. Blir för bökigt att dra fram den, lokalisera rätt delar och meka ihop dem. Har hört att moderna kök är bättre anpassade.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2009.08.22 - 13:44:46 »

Jag har en stavmixer för snabbglass och äggmjölk, en philips matberedare som vi haft i över 20 år. Skålen och locket har vi fått byta men annars är den helt suverän tycker jag. Med den river vi ost och grönt, mixar såser och gör större protioner glass. Sen har vi en gammal ärvd hushållsassistent som vi tar fram när det är jaktsäsong och det ska malas köttfärs. Kan tänkas baka bröd med den också men den tiden är väl förbi nu. Min dröm är en sådandär snygg kitchen aid som kan stå framme jämt och som fixar allt. Men till dess harvar jag vidare med mina maskiner.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.08.22 - 14:24:39 »

Kitchen Aid ser så läckra ut! Finns det kvarn till dem också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.08.23 - 20:52:29 »

Jag har gjort mitt livs snabbaste inköp av ett apparat.
Vanligtvis funderar och jämför jag veckor... men nu har jag varit utan en sådan maskin så länge så vi alla var evigt trötta på
att riva så stora mängder för hand.

Vi åkte och handlade idag på City Gross, mest för att jag behövde si så där 10 kg köttfärs
och hade planer att göra flera plåtar vitkåls-köttfärs-låda.

På vägen till köttdisken hittade jag en philips-hushållsmaskin med mixer och deg-riv-delen ( vanlig pris 995 nu 795 kr ),
Jag snurrade lådan runt ett varv , funderade, ringde till stymannen ( som är bortrest denna veckan)
, han sade att gör som du vill , bara maskinen är stabil.

SÅ klart jag ville , när jag såg alla vitkålshuvuden som skulle hackas...
Den gjorde gärna pure av mitt vitkål, men jag provade mig fram och hittade tills slut en kniv-del som fungerade bra till lök också.
Man skulle inte använda den vanliga stegen 1 eller 2 utan en kortare " puls" och simsalabim hade jag små -hackad vitkål litervis :w00t:

Jag är nöjdens  :yay:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.08.23 - 20:58:52 »

Kan inte göra annat än att gratulera till inköpet!!! Låter som en toppenmaskin! Helt ok pris, tycker jag också att det var. Går att få billigare maskiner, men de är i allmänhet inte så effektiva att de purear vitkål! Grattis än en gång!!!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.08.23 - 21:02:04 »

Tackar ,jag väntar bara den dagen vi ska riva 1 kg ost, den lär inte ta 15 min då, snarare 15 s.  :biggrin1:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.08.23 - 21:04:33 »

Eller så blir det ostpuré!  :laugh:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.08.24 - 18:47:24 »

Jag har haft flera olika men alltid stora foodprocessor-maskiner. Just nu är det en Philips Cucina. Till den har jag även en Blender som man gör soppor och smothies i. Så finns det juice-press tex för apelsin och citron. Och även en tillsats för att göra fruktjuice. Skålen är lite större än normalt och därför kan man göra en stor laddning med riven ost. Jag slänger alltid in alla ostkanter i en plastpåse i frysen och när jag ska göra paj eller något med mycket riven ost så tar jag fram påsen dagen före och river ett par liter på en gång.

Dessutom har jag en Kenwood bakmaskin och den är ju utmärkt att köra äggsmet och äggvita med. Men som hemulen undrade över så finns det till Kitchen Aid även köttkvarn. Och det är ju förstås drömmaskinen.

 :lick: :eeek: :yay:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.08.24 - 19:44:13 »

jag vill ha en Kenwood major! :inlove: .. har i dag en liten Kenwood, med Mixerkanna, bakskål och matberedare!.. den funkar bra... men är för liten numera! :lick: .. lagat för mycket mat! :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.08.24 - 21:21:57 »

Kan nån förklara skillnaden på en mixer och en blender för mig? Har aldrig fattat det?   :confused3:

Kan nån komma hit och bygga en köksbänk till mig?  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2009.08.24 - 21:28:26 »

ställer mig på undrandes kö också .

Flower-power -kollektivet :plant_smack: ska bara ha köksbänkar runt hela köket och flera meter på mitten också, det är bara att vandra dit  :gay:
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #12 skrivet: 2009.08.24 - 21:32:42 »

Bänkarna måste ha skärvänlig yta så man kan "kotta" råvarotna direkt på  utan skärbrädor som bara halkar omkring. Vassa knivar är ett måste
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.08.24 - 21:42:15 »

Ek? Zink?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2009.08.24 - 21:42:32 »

Strymannen läste om en familj som ville leva utan onödiga saker.
De hade en tjock matbord och hackade även  maten direkt på den  :thumbsup:

Om man nu orkar hålla koll på 72 saker ( det har någon smartis räknat på ) och sedan glömmer att man äger något eller inte hittar dom eller så,
så är det praktiskt att klara sig utan skärbrädor.

en sådan gammaldags ugn där man kan sova ovanpå  :inlove:... det måste vi ha.
Vi hade en sådan i mitt urhem i Finland ; in med 1, 5 m ved och hela muren var varm flera dygn !
Vilken rågbröd det blev i den ugnen  :inlove: :ignore:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544