Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 14:57:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: superbra knäckebröd  (läst 76630 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #105 skrivet: 2010.01.23 - 00:41:20 »

 :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #106 skrivet: 2010.02.26 - 22:35:06 »

Idalinda, nu äntligen har jag också provat ditt knäckebröd!  :cool:  Eftersom jag inte kan äta ost, och dessutom är ganska så dålig på att baka "på känn", var jag tvungen att klura lite innan jag kom till skott. Men resultatet blev inte helt tokigt! Det blev riktigt gott!  :thumbsup: Åtminstone när det precis hade kommit ur ugnen. Får se hur det är imorgon...
Jag använde mig av två vispade ägg, lite mer än två dl sesamfrön, olja, lite honung och ganska så mycket salt. Sen strök jag olja på en plåt, hävde ut "degen" och gräddade. Eftersom det inte var någon ost i, så blev jag tvungen att torka brödet på 50 grader i ca 1-2 timmar, men det var det värt!  :lol: Ska bli kul att se om det är lika gott till frukost imorgon! Tack för detta recept!  :smooch:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #107 skrivet: 2010.02.27 - 18:18:11 »

Vet vore roligt , om du hittar en fungerande knäcke för dig med !  :smile:
Den ursprunglia håller sig bra flera dagar.

Men magen kan bli rätt rörlig av för mycket av denna vara... så prova dig fram försiktigt !
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #108 skrivet: 2010.04.08 - 22:09:46 »

Var sugen på testa göra knäcke utan ost i, som det är i dem jag hittat när jag googlat och det hittade jag ju här  :thumbsup:  :inlove: Ska testa Lisbeths knäcke ngn dag, fast jag vill ha i vallmofröer. Kanske får byta ut ngt, blir kanske "rörigt" med tusen olika fröer i ett knäcke :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #109 skrivet: 2010.04.18 - 16:59:38 »

Corny, hur blev det dagen efter då? Blev det knaprigt och utan konstiga bismaker? Jag vill veta!  :wave: Är sjukt sugen på knäckebröd just nu.  :w00t:

Såg en artikel i Aftonblaskan för ngn månad sedan. Om ngt frö som kunde ge bismak på en massa andra saker. Typ att den störde ut smaklökarna. Men jag minns inte vilket frö det var. Sesam? Någon som minns?  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #110 skrivet: 2010.04.18 - 18:11:43 »

Corny, hur blev det dagen efter då? Blev det knaprigt och utan konstiga bismaker? Jag vill veta!  :wave: Är sjukt sugen på knäckebröd just nu.  :w00t:

Såg en artikel i Aftonblaskan för ngn månad sedan. Om ngt frö som kunde ge bismak på en massa andra saker. Typ att den störde ut smaklökarna. Men jag minns inte vilket frö det var. Sesam? Någon som minns?  :blink:

Det var nog pinjenötter. Pinjenötter härsknar väldigt lätt och fort och smakar då metalliskt samt någon mer bismak som hänger kvar i munnen i flera dagar. Jag har försökt använda pinjenötter två gånger, båda gånger har det funnits några härskna pinjenötter i påsen som förstörde smaken helt. Så jag undviker det helt nu.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #111 skrivet: 2010.04.18 - 22:17:05 »

Kallas det inte för pinjemun eller ngt liknande?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #112 skrivet: 2010.04.19 - 00:02:38 »

Kallas det inte för pinjemun eller ngt liknande?

Ja, det låter bekant.  :nod-yes:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #113 skrivet: 2010.04.19 - 07:52:03 »

Hörde det i ngn "frågesport" på radion, trodde dem hittade på när dem började prata om pinjemun  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #114 skrivet: 2010.04.19 - 08:24:26 »

Jamen, så var det ju! Tack!  :worshippy: Såna ska man inte mala ner i knäcket alltså.  :badtongue:

Annars verkar det som att man kan ha i nästan vad som helst? Favvonötter och frön. Ska provas när andan faller på. :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #115 skrivet: 2010.04.19 - 11:44:07 »

Sorla, knäcket var helt ok dagen efter! Förvarade det i kylen iom att det innehöll ägg, så det var lite kallt. Men gott var det! Kan nog tänka mig att det är ännu godare i originaltappning.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #116 skrivet: 2010.04.19 - 12:20:59 »

Jag har precis tagit ut en plåt fröknäcke ur ugnen, det går väldigt lätt sönder och är, inte så förvånande, väldigt fröigt :tongue: Men är säkert gott med lite pålägg :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #117 skrivet: 2010.10.23 - 20:26:25 »

Idag hade dottern och hennes kompis beställt varma mackor med falukorv. Det fick de :smile:

Vad skulle vi ha? Maken funderade på oops, men jag kände inte alls för det men eftersom min cellgift hade tagit semester så föreslog han fröknäcke.
Jag gjorde precis som originalet på förstasidan, med två skillnader. Hade i lite pumpafrö också + att jag breder ut smeten med en gaffel.

Blue castello och parmaskinka på! GOTT!

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #118 skrivet: 2011.04.04 - 19:35:11 »

Måste liva upp detta underbara recept. Har en plåt i ugnen nu och jag testade att blanda rosmarin i halva smeten. Ska bli spännande att prova. Återkommer med hur det smakade. Nu efteråt kom jag på att jag skulle haft en skvätt olivolja i smeten också. Det får det bli nästa gång.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #119 skrivet: 2011.05.09 - 15:17:57 »

Nu har jag gjort en ny sats men utan både olja och rosmarin. Kom på det för sent. Har precis ätit 2 bitar med mozzarella och tomat, mums.
Loggat

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544