Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:34:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny studie visar att man håller vikten bäst med kolhydrater  (läst 2687 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.07.27 - 06:08:06 »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3260837.svd

Annika får agera opponent.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.07.27 - 06:47:37 »

 :smack_head: :smack_head:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #2 skrivet: 2009.07.27 - 07:12:05 »

"De som hade någon sjukdom eller gick på någon specialdiet fick inte vara med."

Då fanns det alltså inga LCHF:are med i "studien"  :nonono:  :club:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2009.07.27 - 11:03:19 »

Igår rapporterade dom också om en studie på nyheterna, att  ekologiska odlingar är inte lönsamma och är tom. skadliga för miljön.

Men ingen sade vilka grödor som testades, på bilden fanns det vara vete, om jag såg rätt.

Jag har gått med på en förening www.fobo.se  där ekologiska hobbyodlare huserar, och är redan nu imponerad av all fakta.

Tex. konstgödsel innehåller för det mesta bara kväve, kalium och fosfor ( om jag nu kommer ihåg rätt) men bara tre viktigaste näringsämnen,
som gör att växterna växer snabbt och skörden blir god, under några decennier, tills jorden är tom på dom 100 andra mindre mineraler
och då är det skörd för den jorden :max-shock:.

Jag läste precis om en gammal japan som dog förra året över 90 år gammal.
Han praktiserade en så naturlig odlingsmetod som möjlig, oldade fram två skördar ( ris och spannmål) per år med minimala arbetsinsatser ( bara några timmar / år ensam)
Och veteskörden var lika stor som den motsvaraden svenska med konventionella metoder och mycket energislukande ( tillverkning av konstgödning, plöjning ...)

Han sade att förut hade bönder en 3 månaders viloperiod kring nyår, nu har bönderna knappast 3 dagar ledigt... när hinner dom skriva dikter eller komponara sånger, undrade han ? :lol:

Men som kostdoktorn skriver : statistik och lögner... jag vet i alla fall hur jag mår av äta mycket kolhydrater  :puke1:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.07.27 - 12:18:25 »

Egentligen så var det väl inga större faktafel i den artikeln? Åtminstone inte i mina ögon. Men jag vet å andra sidan inte riktigt hur mycket kolhydrater en "normal" människa äter. Jag vet att ni inte håller med mig här, men jag ser inget fel i att äta mycket frukt och grönt.
Sen var det ju faktiskt ingen läkare som tyckte att LCHF:metoden var dålig. Allt någon sa, var att man inte hade några studier än pga att den är ganska så ny.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544