Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:26:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Halleluja! Jag är helad!  (läst 17534 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.07.22 - 05:37:30 »

Gissa vad som har hänt! Jag tål mjölk igen!  :yay:

Först provade jag med ett litet glas fil några dar i rad. Sedan med ett glas mjölk. Jag var ganska rädd då, men ingenting hände. Så det blev rätt många glas mjölk den dan.  :shy: Men det gick bra!  :thumbsup:

Kan det vara antibiotikakuren som var overksam mot UVIn som jag ska tacka för detta? Jag kan ju inte vara säker, det är ett tag sedan jag tordats testa utan tabletter, så teoretikt sett kan jag ha varit bra en tid.

Nu är jag ju överlycklig över detta, jag älskar mjölk, men fr.a. så blir ju livet lättare om man inte behöver tänka på sådant. Men samtidigt tycker jag ju att laktosintolerans som visar sig vara tillfällig tyder på att både denna och diarrésjukan måste ha (haft) en orsak, t.ex. en bakterie. Visst?  :flirting:

Blir så less på att bara få höra att det är nog bara en slump att det kom samtigt, det är naturligt att vara laktosintolerant, det är så vanligt med magproblem och diarréer... Tänk om det var en bakterie bakom alltihopa och så räckte det med lite antibiotika för att bli bra? Tänk om det inte är bara i mitt fall det är så? Nu vet jag ju inte om diarrésjukan är bra också, men man kan ju hoppas.   :wave:

Gissa vem som ska dricka massor med varm choklad i vinter och snart ska testa dr Ks äggröt?  :strut:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.07.22 - 23:24:11 »

 :yay: :worshippy: halleluja!!  härligt att du kan drixcka mjölk igen!!!
ett stooort Grattis!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.07.22 - 23:30:13 »

Tack! Ja, det känns underbart. Jag blev riktigt deppig när jag blev laktosintolerant. Fast då tålde jag ju inte färskost, ingenting. Det kunda jag ju äta sen.

Nu ska man väl inte dricka så himla mycket mjölk ändå, men just att kunna göra det om man vill!  :yay: Jag har varit rätt duktig. Har bara glubbat i mig 1 liter sen jag kom på att jag tålde.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.07.22 - 23:44:18 »

 :lmao: .. jo då har du endå varigt rätt duktig!..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.07.22 - 23:57:06 »

Jag tror ju inte jag är ensam om det här. Jag tror inte riktigt på detta att man bara helt plötsligt blir laktosintolerant. Det finns säkert en bakomliggande orsak för de flesta. :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.07.23 - 00:27:21 »

Det tror jag också faktiskt... tror västerländsk medicin har glömt bort mycket som gäller kroppen egentligen!...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.07.23 - 00:55:28 »

Jag tror allting hänger ihop. IBS, diverse födoämnesintoleranser... Inte fan var folk så känsliga förr!

Det är slut på att vara duktig nu. Håller på att göra ostmassa, så innan jag lägger mig blir det en stooor skål med mycket gräddmjölk! Har sparat kolisar hela dan, så jag klarar nog ribban den här gången också.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.07.23 - 00:58:19 »

 :dribble: :w00t: vill också ha!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.07.23 - 12:03:09 »

Får väl gratulera till den nya sköna världen med mjölkdrickning som innehåll, hemul! Det var verkligen ett Halleluja att det helt plötsligt gick bra igen! Men det var nog, som du säger, en oupptäckt bakterie. Eller så kanske det var den där lilla slängen av candida du hade, som gick över iom antibiotikakuren??? Kan det vara så?

Att folk inte var så känsliga förr, har vi ju egentligen inga belägg för. Det är ju bara något vi tror. Men visst, när jag var liten dog inte folk av att äta nötter eller mandlar. Inte vad jag minns idag iaf. Jo, självklart om de var allergiska, men idag förutsätts det att alla lider av nötallergi. Varför det ofta dröjer bra länge innan barnen ens får smaka, och då står mamma och pappa med luren i näven för att kunna ringa ambulans. (Lite överdrivet, jag vet, men det känns ofta så...)

Är det så att människor mår sämre nu, så är det ju inte heller speciellt konstigt. Den mat vi äter, är väl egentligen inte jättebra om man ska se det rent krasst. Icke ekologiska grönsaker, som man tror ska vara nyttiga, är i själva verket besprutade till max. Färdigrätter är så smakfattiga pga av näringsbrist, att äckliga 621 tillsätts. Frukten är också besprutad. Mycket som är färdigbakat innehåller härdade fetter. Ja, ni vet ju allt detta, men det är ju inte så konstigt om människan blir sjuk under sådana omständigheter. Finns inte en chans att en stackars kropp ska kunna ta hand om allt det där!   
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.07.23 - 15:26:08 »

Tack! Men du blandar nog ihop mig med nån. Jag har inte haft nån släng av candida.

Jo, det är ju det jag tänker, att det kan vara antibiotikan. Det är inte sååå länge sedan jag testade ofrivilligt. Nån gång i våras fick jag ont och bajsproblem när jag provsmakade ostmassa med mjölk och grädde till och tog för lite laktas i min snålhet. Svårt att dosera när man äter ovanliga blandningar liksom. Det är ju för jävligt om det är så. Då kan ju många lida i onödan.

Det där med förr - jag vet ivf att jag aldrig hörde talas om nån unge som var varken laktosintolerant eller inte tålde nån annan mat. Gick på en mycket liten skola och om nån fått specialmat i bespisningen hade alla vetat det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.07.23 - 15:44:41 »

Tack! Men du blandar nog ihop mig med nån. Jag har inte haft nån släng av candida.

Det var Tinas teori att du kanske hade liiiite candida iom det där spottestet. Kommer du ihåg nu?  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.07.23 - 16:48:37 »

Nej, jag missade det. Jag minns bara att nån sa att det var nog OK.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2009.07.23 - 21:55:32 »

Det här med att tåla mjölk är mystiskt tycker jag , men det är kolossalt underbart att dina besvär är borta :flowers:!

Som jag har berättat säkert innan:
Det är egentligen bara vi här på nord-Europa som tål komjölk, de flesta vuxna i resten av värden foxar det inte alls.

Jag drack mjölk som en kalv fram till jag var 16 år i Finland. Sedan bodde jag en sommar i England och där fanns mjölken i flaskor med grädde och klumpar,
detta passade naturligtvis inte för mig och jag drack inte mjölk på två månader.
Jag kom hem på hösten och fixade inte laktons sedan dess... fick så ont i magen.
Fram tills jag vandrade till Sverige och upptäckte efter ett år att jag klarade svensk mjölk utan problem, men fortfarande inte den finska :blink:

Detta tillstånd varade över 10 år sedan kom magknipen igen och jag var utan laktos flera år.
efter ett år med LCHF upptäckte jag att jag behövde inte laktostabletter med  grädde och fet mjölk.
Men tog tabletter om jag skulle behövaa äta ute eller ta någon glass ute.
Detta varar fortfarande, magen mår prima, MEN nu rinner näsan som en vattenkran om jag käkar mjöl eller mjölk.
Jag slarvar ändå under sommaren med eget glass och jordgubbar någon gång, men räknar med näsdukar efter någon timmer eller dagen efter.

Snacka om en konstig dryck , jag finner ingen logik  :nonono:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.07.23 - 22:51:14 »

Nä, det där har man ju hört om, att laktasproduktionen upphör om man inte dricker mjölk på ett tag. Men jag då, som unvek det helt rätt länge och sedan tog piller och så kommer det tillbaka. Skitskumt är det. Men ack så gott!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.07.23 - 23:15:37 »

Idalinda, ditt inlägg om mjölk var riktigt intressant! Vad är det för skillnad mellan finsk och svensk mjölk? Är den svenska mer pastöriserad, eller vad är det? För de har väl ungefär samma fetthalter på mjölk i Finland?
Intressant iaf att du tålde den svenska bättre än den finska!

Måste också fråga - Hur länge rann din näsa som en kran efter att du hade slutat med mjöl och mjölk? Detta symptom har nämligen jag också. Länge trodde jag att det berodde på katter, men det gör det inte. Så då kanske din förklaring stämmer bättre.  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544