Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 10:56:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag har köpt nu fröer till lakritsrot  (läst 11591 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.07.03 - 21:17:00 »

 :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.07.03 - 21:25:13 »

e du säker..?  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.07.03 - 22:06:26 »

 :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.07.04 - 14:01:21 »

Okey... :redface: .. men... då vete tusan var hon gör av alla saker?!  :confused3: .. kanske mycket blir uppätet direkt?! :lick:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.07.04 - 17:23:30 »

 :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.07.04 - 17:54:28 »

 :lmao: :lmao: :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2009.07.08 - 19:34:10 »

:nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:


Det stämmer... för vi är fem här !

Alltså jag äger en sådan stor frysbox, modell gammal, den rymmer nog 500 liter och en hellång köksfrys på 250 liter ( eller något sådant)
Vi kommer snart att köpa nya kyl och frys till köket och då flyttar dessa gamla till förrådet som ett extra vid behov.

jag fryser jorgubbar blåbår, vinbär för det mesta, det blir lite förvällda grönsaker också men inga mängder.
Sedan köper vi köttfärs och rådjur direkt från bonden / jägaren så periodvis är frysarna jättefulla.
Vi funderar att börja fiska också , både fisk och kräftor ( har tillstånd till det under hela augustimånad vid vår båtplats ).
Förut kunde vi köpa fisk från några fiskare, men inte just nu  :cry:

Grönsaker äter vi färskt för det mesta från midsommar till december, just nu dinglar det långa slanggurkor och massa tomater i växthuset, senare är det dax för paprikor och chilin på altanen,
broccolin är färdigt, snart också blomkål, vitlöken och andra lökar skördar jag vanligtvis på mitten av juli och sedan kommer rotfrukterna och vitkålen och pumpor... det rullar på fram till jul rätt bra.
vitkål och kålrabbi klarar sig allra längst i förrådet långt in till våren, så vi äter väldigt mycket efter sesongen.

färsksallad och tomat/gurka på sommaren,  spaghettipumpa till köttfärs och olika soppor under hösten och vintern, pizzasallad och kålrabbimos under vintern.

Jag har planer att starta vissa saker i växthuset extra tidigt nästa vår, jag har testat lite smått med sallad, morötter och jordgubbar och det fungerar.
Det är egentligen platsbristen under maj-månad som begränsar mest. smärtgränsen går vid 1000 plantor oavsett sorten.
Men styrmannen har lovat att bygga till lite mer tillfälligt växthusutrymme till nästa vår.... si så där 500 platser till  :inlove:
så det blir en kort vinterdvala i år  misstänker jag , och fröerna är redan planerade och inhandlade så det är bar att köra redan från julafton ...( de som vill ha tidiga pensér börjar då  :flirting:)
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.07.09 - 13:51:12 »

 :lol: du är duktig du!  :thumbsup: ..önskar jag vore lika bra på att odla saker som du! :nod-yes: ..

har du funderat på att starta en handelsträdgård kanske?! :lol: :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #23 skrivet: 2009.07.09 - 16:07:43 »

Vissa tillbringar sin tid med hundar och hundutställningar , eller trollingfiske ,eller golf eller... av dessa hobbyn har jag ingen susning om  :pippi:
Jag lever med mina gröna saker nästan året runt.

Visst har jag ibland funderat att starta något , men det är ett mycket tungt, tufft och osäker bransch och min kropp är inte den starkaste.
Det här nivån är hanterbar när hela familjen är med och solen skiner... dessa pissiga lågtryck är inte min väder på något sätt,
det börjar med lite ont i höftena, sedan på skuldrorna, axlarna och sedan pajar huvet, då tål jag varken ljus eller ljud.
Det kan ta dagar att komma ur den och sedan har jag som bakis ett par dagar ..." prata tyst är ni snälla , stäng av tv:n eller fixa hörlurar"
" dra ner gardiner annars går jag och lägger mig igen" " prata inget krävande ( vad vi ska äta idag eller ska man vattna blommor) "
Så starta ett företag och jobba dygnet runt de första åren är inte min grej

men idag hade vi alla grönsaker på bordet från trädgården, smörstekt rättika och vitlök och gräslök ( vitlöken var en köpevariant)
slanggurka, tomater, isbergsallad och kryddor i den yogurt-röran som barnen uppskattade högt.

Jag har även gjort godis... har ett par liter jorgubbar på tork i tunna skivor... dom är vansinnigt goda på vintern, men brukar försvinna från burken långt innan  :rolleyes:
Man kan inte torka så mycket åt gången, så nu gäller det att komma ihåg att torka en sats varje dag  :smile:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.07.09 - 16:18:19 »

jag måste säga att jag beundrar dig!  :inlove: :worshippy: .. men det låter också som om du har en sund inställning till allt!  :whink:..

handelsträdgård är nog tämligen jobbigt jo.. det tänkte jag inte på!  :redface:.. men att bara ha det som hobby räcker ju jättelångt!.. och tänk så mycket gott ni får äta hela tiden!.. är lite sotis här jag..  :wacko: ..  mina hobbys är mer åt det onyttiga hållet... jag älskar att måla och skapa saker.. men det är ju inte alltid så praktiskt kan jag lova! :redface:...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2009.07.09 - 16:29:51 »

min pappa målade några tavlor när jag var liten... så jag vet att det är inte alltid så praktiskt att färger och grejer lite varstans i en liten lägenhet.
Men det som man gillar gör så gott i själen så då måste man få pyssla med det som ren medicin.

Jag älskar också allt handarbete, men kan tyvärr inte göra så mycket nuförtiden, sticka en kofta för en nyfödd går jo göra på 4-5 kvällar men sen är min kropp helt kaputt
en månad, så det blir inte så många sådana projekt under ett år.
Förr stickade och sydde jag något för jämnan.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.07.09 - 16:46:51 »

Ja handarbete :inlove: :inlove: ... är mycket förtjust i att brodera! .. sticka har jag aldrig fått klämm på tyvärr..trotts tappra försök! :redface: .. min mamma däremot är precis som du på den fronten.. älskar att sticka.. men kroppen säger ifrån!.. :sad: .. hon älskar även att påta i sin trädgård! :flirting:

målandet är inte alltid så smidigt nej... speciellt när man får för sig att måla stora tavlor i olja!.. :redface: då krävs det utrymme!... drömmen är att ha ett separat rum där jag kan pyssla med sådant... men det dröjer nog tyvärr... vi e ju två personer i en 2.a just nu... och det är trååångt! .. men vad göra när man inte har pengar till annat?  :tongue_wag:... det är bara att göra det bästa av det hela!  :nod-yes:.. så det blir en hel del annat pyssel också!.. scrapbooking bland annat!  :lol:.. fotografering.. Sockerblommor.. och ritande och målande i mindre skala...  :blush: .... och just nu även matlagning! :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2009.07.09 - 17:17:39 »

Vi halkade på målningsbanan ett par år sedan när jag hittade en sådan strafflett  ( heter det så?) på en loppis.
Då körde vi hela paletten med färger och pensel och duk ( färdigt spända  i olika storlekar) och sedan fick alla måla  mitt i vardagsrummet så mycket de ville :dribble:
men intresset svalnade rätt fort så nu är allt undanplockad.

Brodera är galet roligt, ju svårare mönster desto bättre ! men där är ju samma sak.. .axlarna ...
bild-soduko- täcker brodera-behovet rätt bra !
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.07.10 - 14:29:50 »

Gör det?.. :confused3: .. är inte säker på att det skulle funka för mig inte... men för mig så handlar det mycket om själva skapandet av ett föremål.. att sedan kunna hänga upp den färdiga tavlan på väggen är för mig en Stooor del i det hela.  :lol: men jag har inte hunnigt brodera så många färdiga tavlor än..  :whink: gör mest små saker också.. Tomtar för det mesta! :lol: har en julkalender som jag hoppas bli klar med till julen.. den är STOOOR.. och så menar jag stor!  :lol: .. väven är väldigt grov också. så det är egentligen inte så svårt  :lol1: .. men det tar tiiid! och kräver den del platts!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544