Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:13:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jodbrist med LCHF?  (läst 14757 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2009.06.05 - 09:16:02 »

Jag mår inte så bra och det har kommit i samband med kostomläggingen. Har varit hos doktorn men alla värden ser fina ut. Inatt när jag inte kunde sova låg jag och funderade och vill testa mina tankar på er.
Innan LCHF åt jag viktväktarkost, mycket kolhydrater och fettsnålt. För att få smak på maten saltade jag väldigt mycket. Jag har alltid gillat salt och hade 1/2 tsk i gröten, salt på ägget och sedan massa salt i pastan/riset och själva maträtten. Det krävs mycket salt när inte fettet bär smakerna. Nu använder jag nästan inget salt alls, maten smakar bra ändå och skulle jag salta de mängder jag gjorde tidigare skulle maten smaka pyton. Men det här får mig att fundera på om det minskade saltintaget leder till brist på jod. Kan det vara boven i dramat?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.06.05 - 12:49:53 »

Vet inte, men risken borde ju finnas tycker man. Jag åt algtabletter förut för att jag var rädd för att få i mig för lite jod. Efter mitt lilla missöde med Lugols tål jag inte ens det.  :shy:

Tror ju detta är troligare. Vet ju inte alls, men jag tror inte man känner av jodbrist så där på en gång. Hur mycket kolisar äter du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2009.06.05 - 15:10:38 »

Jag har ingen aning det enda jag vet är att om jag äter något kolhydratrikt mår jag jättedåligt. Vad hände med Lugols? Det har jag missat?

Ändrat: La in dagens mat i Minmat och ser att jag äter runt 10 g kolhydrater per dag. Det är väl rätt ok?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.06.05 - 16:08:36 »

Jag fick dubbelslag och fick lov att lägga av.

Alla mår inte bra av att äta så lite kh. Det har varit fler än annaw, men de har ju kämpat på och sen försvunnit i dimmorna. Jag mådde inte heller bra när jag gjorde det, men för mig var det mest dimmighet och dålig ork. Jo, jag höll på så pass länge att det inte kan ha varit omställningproblem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2009.06.06 - 08:38:44 »

Jasså, ja det kanske är något att tänka på. Men mitt blodsocker är perfekt då borde man må bra. Kanske ska testa att öka på lite igen, frågan är vad för kolisar man ska satsa på då.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.06.06 - 11:05:46 »

Är det långtidsvärdet eller det korta du har kollat när det gäller blodsockret? Kan ju vara något där, trots allt. Potatis eller morot är väl en bra form av kolhydrater? Kan man göra en himla massa med också. Sen är det extrembra att fuska med potatis såhär i midsommartider, också!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2009.06.06 - 13:23:09 »

Det var långtidssockret. Ja jag får smyga in lite morötter och potatisar i kosten. Frukt och bär är inte så dumt heller.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.06.06 - 14:31:40 »

Man kan nog ha bra blodsocker och ändå må dåligt. Du kan ju testa att lägga till lite grann, behöver ju inte vara glass och kakor. Du lär ju märka rätt snart om det hjälper eller inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.06.06 - 18:16:58 »

Även om långtidssockret är ok, kan det ju ha sina toppar och dalar, vilket gör att man kan må urkasst till och från. Själv har jag "fördelen" att leva med en diabetiker, så jag kan kolla mitt socker när som helst. Vissa dagar har jag varit ganska så skakig utan att fatta varför, och då har jag kollat sockret på hans mätare. Ibland har det varit nere under 2. (För er som inte vet, ska det ligga mellan 4-5.5 ungefär.) Men det har inte inneburit att mitt långtidsvärde har varit sämre. Det har bara inneburit att jag har mått dåligt vissa dagar. Kanske är det samma för dig?
Frukt och bär är också utmärkt, såklart! Finns ju mängder av gott så här i sommartider!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2009.06.07 - 08:49:40 »

Jag är ju också gift med en diabetiker man borde kanske testa sig lite. Provade igår att öka på lite med kolhydrater med följden att jag blev ännu mer darrig och magen gjorde uppror med att producera rapar hela kvällen, inte trevligt alls. Ovanpå det är jag forfarande lika yrslig. Och det är mer eller mindre konstant, inga toppar och dalar alls.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.06.07 - 13:41:27 »

Hur mycket ökade du då och vad tog du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2009.06.07 - 20:32:10 »

Jag åt lite rabarberpaj som jag hade en gnutta socker i, kokos, nötter och mandelmjöl. Sedan några potatisklyftor till maten. Inga stora mängder men ändå mådde jag pyton.

Hemulen, läskigt med dina dubbelslag, läste om dom nu.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.06.07 - 21:02:06 »

Låter ju skumt för så lite.

Jo, jag är rädd för sånt där. Läste på ett jodforum att vissa får så och det är bara att vänta ut. Men det kändes inte OK att göra så.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2009.06.07 - 21:59:49 »

Usch läskigt, men jag har ju beställt jod så jag ska prova men kanske ta det lite försiktigt.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544