Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:55:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: buljonger  (läst 32361 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.04.19 - 20:01:03 »

Nu har jag massa buljonger i frysen, ( av fisk, nötkött, lamm och kyckling)
jag har använt buljong bara för soppan och fisksoppa äter vi året runt ,men av någon anledning är jag inte alls sugen på köttsoppa just nu på våren.

Jag har förståt att man skulle kunna använda buljong på något sätt i såser och kanske annat också.
Kan ni hjälpa mig lite att fatta... vad ska jag göra med min lammbuljong ( som geleade sig också jättefint, vad ingen annan buljong förut hade gjort )
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.19 - 20:43:20 »

För mig är lamm det som aldrig geléar sig.  :huuh:

I sås? Häll i en skvätt buljong bara. Använd den som en del av vätskan. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.04.21 - 18:32:44 »

I en gräddsås ?, när ska man blanda i den, sist ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.04.21 - 18:51:30 »

Det spelar ingen roll, men jag brukar ha i den från början. Jag brukar ha i allt från början.  :lol:

Så här. Du har stekt nåt kött. Du slår i en skvätt vatten för att koka ur pannan, pluppar ner buljongen (fryst går bra) och slår på grädde och låter det koka ihop. Har du blaskig buljong kan du slå i den direkt i pannan, men koncentrerad kan "koka torrt".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.04.22 - 12:48:04 »

jag börjar förstå , men
" koncentrerad kan "koka torrt"   "  menar du att om man har en helt tom och ren kastrull  :tongue: så kan man slå dit koncentrerad buljong och börja sedan direkt ,med grädde och kryddor ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.22 - 16:23:45 »

Det spelar ingen roll om du har i grädde eller  buljong först. Men har du tunn buljong är det kanske lättast att ta den först ifall du vill koka ihop den mera.

Det jag menade var om du har en HET stekpanna eller gryta. Då fräser det ju bara till när man häller i vätska.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.05.11 - 11:33:00 »

Så ljuvligt underbart GOTT :nod-yes: :thumbsup: :clapping: :yay: :crazy: :dribble: :w00t: :inlove: :wave: :laugh: :lol1: :lol:

Hela familjen är helt lyriska över mina såser nuförtiden!

Jag har lammbuljongen som bas( ca. 2 dl ) från frysen.
tinar upp den , häller i 3-6 dl vispgrädde  lite salt och peppar, färsk gräslök och färsk basilika.

Det enda som jag funderar är hur jag skulle skippa mjölet som redning.
Jag har ju gjort några gånger bea-sås, men hur ska jag göra här?

Om jag tar 1-2 ägg-gulor, NÄr ska jag blanda dom i såsen ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.05.11 - 11:44:03 »

 :thumbsup:

Använder du mjöl är det bästa att strö det i fettet och låta det puttra en minut INNAN du slår i vätska (bottenredning). Man kan känna att det börjar dofta nötigt efter ett tag. Det tar bort mjölsmaken.

Använder du äggula har du i den sist, när såsen redan är klar. Ta den från värmen när du rör i gulorna. Sen värmer du försiktigt medans du rör hela tiden. Det får inte koka eller ens bubbla, då blir det stanning. När det börjar tjockna får du vara försiktig så det inte blir för varmt. Det brukar funka att ta av kastrullen strax efter att det börjar tjockna och fortsätta röra en stund, eventuellt sätta tillbaks den på plattan ett tag om den inte vill tjockna.

Men äggredning är inte gott till allt! Jag skulle inte göra det till stekt kött. Fisk och kyckling är OK. Till kött är det bästa att koka ihop buljongen så mycket som möjligt, med en skvätt vin om man har, och sedan slösa med grädden och koka ihop igen. Men har man i princip bara grädde så krävs det så himla lite mjöl för att få det tjockt om man vill spara lite på grädden.

Det är smart att reducera buljongen först, innan man har i grädden, för då kan man vrålkoka den utan risk att såsen skär sig. När det är så lite vatten i buljongen att den nästan är seg så bidrar den till att såsen tjocknar istället för tvärtom. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2009.05.11 - 11:51:39 »

Ska testas, men jag känner inte för att spara grädde, men försöker minska mjölet bara  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.05.11 - 12:24:46 »

Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.05.11 - 15:20:00 »

Hemkokt buljong är oslagbart!

 :thumbsup:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.05.11 - 17:58:00 »

Vet du att jag fick tag på höns idag på Willys! Nu blir det höns med currysås. Som jag har längtat  :yay:

Ska nog spara lite av buljongen att dricka också. Hönsbuljong är mums.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.05.11 - 20:03:50 »

 :chicken:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2009.05.11 - 20:15:37 »

Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:

Jag har mycket att lära mig... hmm alltså mer buljong / fett och mindre grädde och ändå blir det go sås , = lite billigare i längden kanske  :smile:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.05.11 - 20:50:27 »

Nä, men ska man ha en dl sås får man ju ta kanske 1.5 dl grädde. Känns lite onödigt.  :rolleyes:

Jag har mycket att lära mig... hmm alltså mer buljong / fett och mindre grädde och ändå blir det go sås , = lite billigare i längden kanske  :smile:
Inte mer buljong/fett. Först fett, sedan något att reda såsen med så att det blir lite tjockare (Exempelvis vetemjöl, potatismjöl eller maizena. Vetemjöl är lättast, tycker jag.), sen på med buljongen. När det har kokat ihop lite, så häller du på grädden. Till 3 dl redning (3 dl buljong, som du förtjockat med hjälp av lite smör och mjöl) behövs ungefär 1 dl grädde för att såsen ska bli mjuk och krämig. Så ja, lite billigare blir det kanske. Men framförallt smakrikare. Om det blir för mycket grädde i en sås, "dödar" grädden smaken, istället för att framhäva den, vilket ju är poängen med grädde i sås. :lol:

Grundredning brukar fö vara 2 msk smör och en msk vetemjöl. Till detta ca 2 dl buljong. Detta kan du utgå ifrån. Sen på med grädde...  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544