Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 20:30:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Student  (läst 12880 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
piccu
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 17


Angry kit.


« skrivet: 2009.04.07 - 13:57:50 »

Det är verkligen beklämmande att vara student ibland.
Jag har imorgon (dessutom min 5 månadersdag med pojken :thumbsup:) hållit på med LCHF i två veckor. Jag mår toppenbra, är mätt, och ja, ni kan hela repertoaren; inte ont i magen, inga gaser och allt det där. Jag är som gjuten i alla olika hälsovinster.  :tongue:
Det är hur bra som helst!

Men sen kommer vi till det stora problemet. Pengar. Inte för att det är mycket dyrare att laga lchf-mat än mat med massa spannmål, men att köpa ekologiskt.
Vi har en jättefin liten bikupan-affär i jönköping som jag och min pojkvän brukar gå och dregla i. Men men en karl som tränar varje dag och är hungrig som en häst, han äter för säkert 3 personer, och som inte äter mindre trots att han oftast äter samma sak som jag, så blir det för dyrt med ekologiskt. Det är ledsamt. Jag läser om folk som skriver typ; "jag köpte det här kokosfettet, ca 500g, för bara 150 kr! Det är inte så mycket och det håller ju länge". För oss är det JÄTTEmycket pengar. Jag försöker köpa saker jag tror är bra, men det blir oftast Netto som inte har världens största utbud av ekologiskt (snarare tvärt om).. Är det någon som kan stilla min sorg med lite tips kanske?

(För övrigt tycker jag detta är ett toppenforum. Gillar Hemulens inställning som smittar av sig på hela forumet, inte alls lika sekt-liknande och kolhydrats-räknar-hysteriskt som många andra forum. Tack!)

kram/piccu
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.07 - 18:22:49 »

Välkommen.  :wave: Och tack för att du tycker om oss.   :blush::inlove: :lol:

Jag är fattigpensionär. I början kunde jag köpa mycket ekologiskt kött iom att jag lyckades köpa utegris direkt från bönder. Båda dessa har sedan lagt ner. Jag har ingen möjlighet att köpa ekokött på dyr-ICA jag heller, så det får bli som det blir tills jag hittar en ny leverantör. I gengäld köper jag nu ekologiska grönsaker och frukt (jo, jag äter lite sånt) sedan Willys började med sina billiga Garant-varor.

Så mitt tips är att försöka hitta gårdar du kan köpa direkt från. Det kräver iofs att man har en sudd sparpengar, det blir ju dyrt just när man handlar. Och man måste ha frys. Det kanske du inte har om du bor i studentrum? Eko kokosolja tror jag fortfarande http://www.crearome.se har bäst pris på. Men det är samma där, man måste köpa en stor hink.


Jag var jättenojjig när jag inte längre kunde köpa min gris och får D-vitminsprängt ister att steka i, men man får ta det med ro och göra det bästa man kan. Vi har ju levt på skit hela vårt liv och hur man än vänder på det så äter vi i varje fall bättre nu.  :smile:

Just det, jag har hela tiden (började hösten 05) haft lägre matkonto än jag hade innan, trots senare tids prishöjningar! Till saken hör då att jag försökte äta nyttigt förut också, mycket frukt och grönt men inte eko, så jag la mycket på mat. Jag klarar mig på 1500:-. Tidigare ett par hundra mindre. De första månaderna brukar bli dyra för de flesta dock, för man frossar i feta dessertostar och sånt.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.07 - 18:29:43 »

Just det, lamm kan vara billigt också. Har hittat en bonde som jag ska kontakta sedan. Frysen är full nu och det är nog bättre att köpa efter sommarn när de har kunnat beta.

Fryst Nyzeeländskt lamm är ett alternativ, även om tveksamt. De får ju garanterat gå ute där, även om de stödfodras. Fodret kan vara GMO, men är (enligt dem själva) oftast inte det...  :neutral: Lammframdel har de billigt i invandrarbutiker här och det är fett och bra kött. Gott både till stekar och som kokkött. Eller varför inte göra färs, men då måste man ha en kvarn förstås, men en handjagare kan man köpa billigt.  :whink:
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article518.html

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.04.08 - 03:59:25 »

Ur ren näringsmässig synpunkt måste inte ekologiskt kött vara bättre än annat kött. Det finns självfallet kött som inte är ekologiskt, och som heller inte har i sig en massa preparat. Vad gäller ekologi och kött, tänker jag självklart på vad djuren får i sig, men också en del på hur slakten går till. Det kostar också pengar, såklart. I en ekologiskt djurhållning, så får inte djuren åka längre än två timmar för att komma till stället där de ska slaktas på. Vilket i sin tur såklart innebär, mindre slakterier och det kostar mer. Tyvärr!
 Vad som väl är det stora problemet när det gäller djurhållning som inte är ekologisk, är att det är så mycket djur på liten yta, samt att producenterna sliter ut djuren på ett sätt som man inte gör i en ekologisk värld. Så kanske man får i sig lite mer stresshormoner av att äta detta kött, men annars är det egentligen inget fel. Ibland, och då pratar jag självfallet inte om GMO-utfodrade djur, kan samvetet vara det enda hindret för att äta bra kött.

Kokosfett måste man inte äta för att lowcarba. Det går så bra med smör, enligt vad jag har förstått. Smör, grädde ,crème fraiche och ost verkar ju vara basen här???!! Åtminstone enligt vad jag har läst mig till. Med tanke på hur lite man egentligen behöver ur fettsynpunkt för att bli mätt så blir det, trots allt, ganska så billigt. Men ok, är din sambo som vissa av mina bekanta som tränar mycket, så förstår jag din desperation. En av dessa kunde lätt sätta i sig (och jag överdriver inte!) 400 gram kött eller fisk, ett kilo potatis, sås med grädde till det, samt lite grönsaker. Gärna ytterligare smör på potatisen. Kan bara tänka mig motsvarigheten i kött till den potatisen!  :lol:

Kan också berätta att det här forumet inte är ett dugg sektliknande! Jag lowcarbar inte ens, men jag fick ändå vara med, eftersom jag inte fixar mjöl i kosten. Så folk här är vidsynta och underbart trevliga! Välkommen hit, förresten!
 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.08 - 04:33:19 »

Jag lowcarbar inte ens, men jag fick ändå vara med

Det beror enbart på vår outsägliga godhet! :fatangel:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.04.08 - 04:58:43 »

Jag vet! Fattade väl att ni var goda redan första dagarna!  :lol: 1. Jag blev inte utesluten fast jag inte lowcarbade, 2. Ingen kommenterade detta faktum!  :whink: 3. Jag får faktiskt lov att uttala mig om mat och sådant utan att folk får frispel. Det är godhet! Jag vet! :inlove: :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
piccu
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 17


Angry kit.


« Svara #6 skrivet: 2009.04.08 - 10:44:00 »

Tack så mycket för alla bra tips!  :worshippy:

Jag ska börja kolla runt bland lokala slaktare. Känner till en grisbonde i närheten där jag varit på fest för att fira hans son och vi fick gosa med grisarna som hade det jättebra! Jag har länge förut varit vegeterian och enbart av anledningen att jag inte vill att mina pengar skall gå till en industri där man misshandlar djur.. så mitt samvete skulle bli aningen bättre om man hittade lokala bönder.
Men ur ren pengamässig synpunkt är ju inte kött så dyrt ändå, det är ju mest att köpa ekologiska mjölkprodukter som gör skillnad. det kan ju ändå kosta upp mot 10kr mer per sak än det som inte är ekologiskt. det gör mig så arg! Jag förstår att processen är dyrare.Såg en dokumentär om en ekologisk bonde i England som t.ex använde gräslök runt sina morötter för att slippa flygfän som äter upp dem. Det tar tid, kraft och pengar och då blir det ju dyrare. Men jag blir arg över det faktum att du måste ha en god ekonomi för att kunna bidra till miljön. Alla ska väl få ha den rätten tycker man. Men det blir ju lite av en ond cirkel, det är dyrt och då köper inte alla och då blir det dyrare. som sagt, det är svårt att undvika med tanke på ekologiska bönders insats.

Som tur är bor jag och min pojk i lägenhet så frys har vi, dock inte stor men visst finns det plats för mycket kött. Och tack hemul för tipset om lamm, har inte alls tänkt på att det brukar finnas billigt i butiker med ickesvensk mat! Billigt är det ju oftast också. tycker för övrigt att deras frukt och grönt alltid ser mycket fräschare ut. Det ligger ofta i trälår och ser inte konstgjrot ut.. hm. lite OT där.

i vilket fall.
Cony - Nej, kokosfett är inte grundstenen. Men det är bra att ha, för alla mjölkprodukter innehåller ganska mycket kolhydrater ändå. Det blir lätt "onödigt" intag. T.ex mjölk innehåller ca 4g/100g. och 100g mjölk är ju ingenting, så man får lätt i sig många. Kokosfett har ju inga kolhydrater och är 100% fett. så det är bra alternativ till smör när det funkar  :smile:

Och som sagt, skönt med ett ställe där tonen på diskussionerna är vänliga och inte dömande. På KiF kan man bli så himla dissad om man råkar säga "fel" saker. Jag var lite nere innan och kände mig inte så tuff längre i min kamp för att tappa vikt, då blev jag ganska dissad när jag faktiskt bara ville ha lite pepp. Det tror jag att jag skulle fått här  :flirting: *smörsmör* haha.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.04.08 - 14:03:28 »

Just det, ja. Hamnar du lite OT i det här forumet, så spelar det heller ingen roll.  :smile: Kolla in tråden "Var köper man hyllpapper?" i Babbelboxen, så kommer du absolut förstå vad jag menar! :lol: Tyvärr är jag kass på att länka, så du får klicka dig fram själv.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2009.04.08 - 15:31:20 »

Här börjar det snacket :

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1002.0.html

välkommen hit :yay:!

Mitt tips är bondens marknad på hösten, där hittar man ekosaker lite billigare och om man kan storhandla och storfrysa
så fungerar det fint.

Om du hittar en " äggtant" är det guld värd !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.08 - 16:43:14 »

Det där med ekokött, jag tror också det är lite båg. Lite bättre är det nog, men de får ju ändå kraftfoder...

Priserna är skamliga. Visst är det dyrare att föda upp ekologiskt, men inte såååå mycket dyrare. Detta är från minnet så det kan vara fel, men jag har för mig att man räknar med runt 15%. I butikerna kan det ju vara dubbelt så dyrt och mer! Det är inte bönderna som orsaker det. det är handeln som fuckar med både oss och bönderna. :angrywife:

De där 15% avser nog ändå rätt konventionell uppfödning. De som har djuren ute året runt sparar ju rimligen in en hel del på el för uppvärmning och upplysning av ladugårdar och annat.

En av mina utegrisar kunde jag köpa i butik också. Den ICAn är ovanlig. Sidfläsket kostade bara 56:-, billigare än Scanfläsk på min vanliga ICA!

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
piccu
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 17


Angry kit.


« Svara #10 skrivet: 2009.04.08 - 21:36:13 »

Underbart med alla svar! Blev så till mig att jag hade högläsning för min karl för att visa vilket sjyst forum.
Ursäkta min, kanske något överdrivna, entusiasm men folk på forum brukar faktiskt inte vara trevliga.  :nonono:

Jag ska definitivt kolla upp småbönder runt i trakten. Med tanke på hur ofantligt många småsamhällen det finns runt jönköping borde det ju inte vara några problem alls att hitta någon, äggtant som utegrisbonde  :lol1:

Tyvärr är det nog så att vissa ekologiska saker kanske inte gör mer än +/-0. Ungefär som när man hittar ekologiskt te fraktat från afrika. o_O utsläpp liksom.

på tal om frakt, kollade in länken till livsmedelsverket där de beskriver hur det funkar med frakt av palmolja (som i sig är vidrigt). Att de kontrollerar att tankarna är rena efter att man fraktat kemikalier. yeah right, har dom en liten nisse vid varje hamn som står och prickar av, knappast! Jag kan förstå att lchf-folk är vansinniga på livsmedelsverket. Först ansåg jag att det var lite överdrivet, men nu är jag verkligen frälst  :lick:
Och att de skriver "fett ger visserligen mycket energi, men man blir inte mätt av det. man blir mättare av protein och kolhydrater". Förlåt?
Är det därför jag orkar äta ungefär 1 deciliter blandad keso och creme fraiche och en liten avokado på morgonen jämfört med innan då jag utan problem slängde i mig 4 smörgåsar med skinka på (kolhydrater och protein?). Det är är säkert väldigt gammal kunskap för er, men jag är som sagt ganska grön och tycker verkligen att detta är förkastligt. Jag börjar också bli arg. usch säger jag bara! OT igen. haha.  :tongue:

Ingen här på forumet som ärfrån jkpg-trakten och har en bra lista på bönder i bakfickan? hehe.

kram på er!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.04.08 - 21:46:46 »

Citat
Ursäkta min, kanske något överdrivna, entusiasm men folk på forum brukar faktiskt inte vara trevliga.  :nonono:

Vi är en utbrytargrupp!  :kungfu: :guns: :tongue:

Citat
på tal om frakt, kollade in länken till livsmedelsverket där de beskriver hur det funkar med frakt av palmolja (som i sig är vidrigt). Att de kontrollerar att tankarna är rena efter att man fraktat kemikalier. yeah right, har dom en liten nisse vid varje hamn som står och prickar av, knappast!


Ja, det där är skitäckligt! Jag oroar mig ibland för kokosoljan.  :eek:

Citat
Ingen här på forumet som ärfrån jkpg-trakten och har en bra lista på bönder i bakfickan?

Det finns en tåt här nånstans... Men jag vet att det är bättre lite neråt landet än här i mellansverige. Googla på gårdsbutiker, det brukar ge en del. Har ni bil eller tillgång till? För ni har ju inte så långt till Göteborg där köttets Mekka ligger! Har hört att de t.o.m. leverar lite runt om i landet, kanske om de har nån större leverans åt ens håll...
http://www.gronagardar.se/

Det där köttet skulle jag vilja ha! De har sjyssta priser också till skillnad från andra som säljer eko-lådor. Vad jag hört kan man snacka med dem så man får de delar man vill och talg och sånt.  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.04.08 - 22:15:59 »

Vilken bra köttlänk! Och jag som bor så bra till också!!!  :flowers: Jag behöver sannerligen inte åka långt för att hämta en sån låda!  :yay: Så nu ska det kollas hur mycket man måste beställa för att få det "hemkört"!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.04.08 - 22:22:57 »

Jag blir så avis!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.04.08 - 22:29:12 »

 :biggrin1: Å billigt var det också om nu köttet är så bra som jag tror! Fast jag vet inte riktigt var jag ska få plats med 10 kg kött för tillfället, för det var ju det minsta man kunde köpa. Dessvärre blev jag sugen på att inhandla en 8 kilos låda med lamm också, så då vet jag alls inte var det ska förvaras. Men det löser sig nog!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544