Alternativ till fluortandkräm

(1/3) > >>

hemul:
Tror man inte på fluorhypen och är rädd om sin sköldkörtel och sitt nervsystem, gör man nog klokt i att skippa fluor och andra halogener (utom jod  :tongue:) i görligaste mån. Vad jag förstår visar tester att fluor möjligtvis har en liten kariesförebyggande effekt på växande tänder. Det är allt. Så varför ska man förgifta sig?

Hälsokosten har tandkräm utan fluor, bl.a. av märkena Weleda och Urtekram. Man bör också kolla att det inte innehåller skummedel, då detta är cancerogent. Har hittat uppgifter på nätet att Willys har en tandkräm utan fluor, men jag har inte kollat efter den.

Annars kan man använda vanligt salt eller natriumbikarbonat. Bikaronat är bättre, då det neutraliserar syror. Jag köpte en kiloburk med kort datum för 30 spänn på invandrarbutik 2005. Den räcker än och då har jag använt den för rengöring av spis och annat också. Invandrarbutiker är nog där man hittar big pack, annars finns det på nätet, t.ex. Borgeby Kryddgård har.

När jag började med kosten blev jag så fruktansvärt saltkänslig att jag inte kunde använda bikarbonat utan att vilja spy och körde då med Urtekram. Men nu går det fint och jag kan lova att tänderna blir rena, Det känner man.  :biggrin1:

Har ni andra tips så fyll gärna på!  :wave:

Corny:
Måste faktiskt tillägga här, hur tråkigt det än låter, att fluor faktiskt är ganska så bra mot just hål. Det viktigaste är självklart att hålla tänderna rena, men har man redan hål, hjälper fluor till med att "hålla hålet i schack". I vissa fall hjälper tom fluoret till med att minska hålbildningen.

hemul:
Är du säker? Jag menar, det kan inte vara att du helt enkelt borstar noggrannare när du vet att hål är på gång? :goggle:

Corny:
Ledsen, men jag är helt säker! Det har inte enbart med tandborstningen att göra. Fluor är läkande för tänderna på ett sätt som enbart tandborstning aldrig kan bli. Och nej, i de fallen så spelar det ingen roll hur väl du borstar. Hålen går inte tillbaka ändå, även om de kanske inte blir större. Men detta har jag inte lärt mig på mig själv, utan av en närstående som inte har 100%-ig tandstatus hela tiden.

Kan också tillägga att jag inte direkt tycker om att komma med den här infon, eftersom jag inte är speciellt förtjust i fluor själv. Det finns ju gamla rön om att det urkalkar skelettet, och det är inte så trevligt! Så jag är mycket emot både fluorsköljningar och fluortabletter. Dessvärre är det nog ändå så att detta behövs i vissa fall, men då tror jag att fluorsköljningen är nyttigare i längden.

hemul:
Varför har man inte kunnat påvisa det då?

Citat

Kan också tillägga att jag inte direkt tycker om att komma med den här infon, eftersom jag inte är speciellt förtjust i fluor själv.

Det gör inget! Om det nu skulle vara så, så får jag hellre hål i tänderna än har taskig sköldkörtel, nervskador och urkalkat skelett.  :biggrin1:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida