Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 10:32:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Röd fläskgryta  (läst 4693 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.03.12 - 21:05:56 »

Inspirationskällan till den här grytan är gulaschen, men med fläskkött istället för nöt, samt lite andra kryddor. Gott blev det hursomhelst! Eftersom jag gjorde detta till ett kalas där 25 personer närvarade, och med utgångspunkt från 3 kg färsk skinkstek, så har jag inte några direkta mått att gå efter. Ni får helt enkelt höfta, som jag gjorde. Men jag ska försöka räkna om så att det blir för 1 kg skinkstek.

1 kg färsk skinkstek (eller liknande fläskkött)
2-3 gula lökar
2-3 röda paprikor
1 purjolök
2 burkar krossade tomater
Tomatpuré
Buljong (Hade en blandning av kött och grönsaksbuljong)
ca 1 tsk salt
ca ½ tsk svartpeppar
ca 2-3 kryddmått cayennepeppar
ca 1/4 - ½ liten burk paprikapulver
4 pressade vitlöksklyftor
oregano
timjan
Vit balsamvinäger (ca ½ msk) eller vitvin efter smak.

Skär köttet i 2centimeters tärningar. Hacka lök och purjolök fint. Hacka paprikan grovt ( ungefär ½ - 1 cm tärningar). Bryn köttet och lägg över det i en kokgryta. Stek övriga grönsaker och lägg också i dessa i grytan Börja med löken och sluta med purjon.
Häll på de krossade tomaterna. Det ska vara precis så att det inte blir för vattnigt. På med buljong. Har du hemkokt buljong, ska du kanske tom försöka vattna av tomaterna innan du använder dem. Jag använde mig nämligen av buljongtärning till det här receptet.
Krydda, och låt puttra på spisen i ca 2-3 timmar. Om det behövs, använd lite tomatpuré för färgen eller konsistensen. Grytan ska vara ganska så tjock och väldigt röd. Just det, ja. Brukar använda lite vit balsamvinäger i grytorna också, då detta får fram syrligheten, men det går säkert lika bra med vitt vin.

De som vill, kan efter att grytan är klar använda sig av crème fraiche för att få den mildare och krämigare.





Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2009.03.12 - 21:16:22 »

Låter gott och måste testas när jag får tag i skinkstek.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.03.12 - 22:00:17 »

Vad roligt att du tycker det verkar gott!  :lol: Den är egenkomponerad, så jag blir jätteglad när du säger så! :yay:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544