Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 06:13:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 188087 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« skrivet: 2009.03.12 - 12:56:27 »

Jag orkar inte just nu att skriva en lång avhandling ... men snabbt förklarat, vi slängde ut köpbröd, pasta och alla processade matvaror i början på januari.
Margarin har vi inte använt på över tio år, dock har vi använt mkt olivolja, något som jag nu insett att jag inte tål så bra (har psoriasis och märker nu att jag får "skov" i samband med intag av olivolja). Nu är det endast smör som gäller och rapsolja i mkt liten mängd (känns knepigt att använda en olja till mat, som man förr använde att rena typ motorsagskedjor med ...  )

Men så till kärnan; Jag har fått en outsiglig klåda!! Inga exem eller plitor etc, utan klåda bara:(  Den är lokaliserad till armarna (händerna mest) och fötterna. Jag märkte det litegrann för någon vecka sedan, men nu håller jag på att bli tokig:((  Det känns värst runt naglarna, händerna ömsar skinn ..  (har jag blivit en orm .. ?   :shock: )

Jag har googlat på detta och letat i forum etc, men kan liksom inte hitta så mycket kring klåda i samband med såkallad LCHF..  fast jo, jag hittar lite .. men inga svar liksom  :shake_head:

Mina funderingar är om det möjligen kan vara kroppen som "avgiftar" sig från E-nummer etc ..    eller om jag äter för mkt ägg kanske  ??
Hursomhelst, jag är väl inte så där jättebekymrad  ...  än .... men det skulle kännas trevligt om någon annan haft något liknande symptom med klåda. Så känns det inte så ensamt att sitta här och klia  :cry:

I går kväll började det även att klia i ansiktet, trodde jag skulle behöva klia av mig hakan .. ! Men som sagt, inga exem eller antydan till det ... förutom mina egna rivmärken  :cry: :cry:

Jag hoppas väl på att någon skall säga att  .."lugn det går över .." eller något sånt.  Jag tänker inte gå till någon läkare, de skriver endå bara ut någon cortison salva antagligen (eller frågar kring maten kanske ... !)
Borde jag fasta någon dag och endast dricka kanske ? Tar tacksamt emot råd, men det jag hoppas mest på är att någon mera haft liknande symptom .. och blivit bättre  :confused3:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.03.12 - 13:53:42 »

Jag är ju bara "fetbobba-hangaround", så jag äter inte efter LCHF-metoden själv. Men jag kan absolut tänka mig att det är någon form av avgiftning som kroppen går igenom om det kliar så som det uppenbarligen gör!
Dessutom är det väl en indikation på att något sådant är på gång iom att händerna flagar också. Kanske en dum fråga, men ormstadiet som du beskriver, kan det ha något att göra med att psoriasisen håller på att bli bättre?
Jag tycker nämligen att det låter så, iom att huden byter ut sig istället för att "lägga på ett lager", som ju är fallet med den åkomman. Du får banka mig i huvudet om du tycker att jag är helt ute och cyklar!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.03.12 - 14:48:42 »

Först, tack för engagemanget  :smile:

Skulle önska att det är som du diskuterar kring, att det möjligen även är en förbättring av psoriasisen ...  fast jag upplever endå att det är två olika saker. En helt annan typ av klåda också .. vet inte vem som är värst egentligen.

Fast visst har jag funderat ibland om inte huden blivit lite bättre på mina psoriasis fläckar. Nu har jag inte den där utpräglade förtjockningen av huden och stora områden täckta som många psoriatiker har, utan jag har en typ som kallas för guttat psoriasis, små små prickar som i och för sig fjällar de med  :cry:

Där som jag ömsar skinn, ja där har jag ingen psoriasis .. så jag är liksom halvt psoriasis och halft ormskinns täckt liksom  :cry:  :cry:  :cry:

Själv hoppas jag på att det är avgiftningen som gör detta elände ... så det inte är allergi mot ägg eller något .. vad ska jag då äta till frukost  :sad:    Tack än en gång för svar från dig   :byecry:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.03.12 - 15:00:26 »

Men om du tror att det är äggallergi, så är det väl ändå bäst att kolla upp det?  :eeek: Till frukost får du väl äta bara korv, bacon, svamp och tomat isf...  :whink: För tomat och svamp kan man väl äta som LCHF-are om jag inte minns fel.
Såna där små prickflagor som du beskriver, kan jag också få när jag äter ganska kass mat, men de brukar bli bättre om jag äter bättre. Men då är det precis som för dig, att de kliar under omställningsperioden. Och flagar utav bara den!  :angry:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.03.12 - 15:34:43 »

Du kanske ska ansluta dig till vår jodgrupp? Värt att testa i varje fall.
http://www.curenaturalicancro.com/protocol-psoriasis.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.03.12 - 15:45:18 »

Tack för tipset  .. undrar vad de säger på jobbet då .. mörka fläckar överallt  :shock:

Jag provar att utesluta (läs begränsa intaget ..) av ägg ett tag, så får jag se om det bättrar sig.

Fast jag hoppas det är med mig som med vår gammeltik.. Då jag slutade med torrfoder till hundarna, såg hon för j**lig ut ett tag .. ful i pälsen och med rosa inslag i pälsen(vit päls ..) av allt slickande (tror faktisk hon hade klåda!).. Det gick dock över på några veckor  :nod-yes:

Men hjälpe mig vad jag ömsar skinn!! Det ser ut som om när man har solat vet ni (ja, solat för länge vill säga ... ), jag ömsar i stora sjok ... och så är huden liksom tunn och ny inunder  :shock:
 ... det sprider sig uppöver armarna ..  :cry:

Jag får prova tänka på något annat ... tack för länken Hemul  :byecry:
Det slutar väl upp med att jag blir storkund på hälsokost eller nåt  :confused3:  ... fast det är jag ju redan när det gäller ost, kryddor och tvål/tandkräm förstås ...     :laugh:

Tänk så förunderligt bra det känns endå .. när man får gnälla av sig lite  :smile:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #6 skrivet: 2009.03.12 - 16:40:05 »

Jag har själv ingen erfararenhet av psoriasis, men jag har haft eksem i drygt 30 år, så ett och annat om hudproblem har jag hunnit lära mej. När mitt eksem börjar bli bättre efter ett skov händer det ofta att jag blir så där som en skinnömsande orm. Ett par dagar kan det se mer ut som psoriasis än eksem, sen lossnar flagorna en efter en och en vecka senare är eksemet bättre än det har varit på länge.

Min erfararenhet är att torr hud mår mycket bättre av LCHF än vanlig mat, tror att huden liksom måste smörjas med fett även från insidan för att må bra. Rapsoljan är även utmärkt att smörja torr hud med!

Jag är inte heller så där överdrivet förtjust i kortisonsalvor, även om jag har har accepterat att jag behöver dem när eksemet blossar upp.

Du kan ju alltid testa att utesluta ägg, och se om det blir bättre. Det går också att be vårdcentralen om en allergiutredning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.03.12 - 17:07:57 »

Jag fick för mig att googla eftersom vi pratat mycket om jod och jag hittade en hel del, men det verkar vara den där läkaren jag länkade till det kommer från.

Är det nån kroppsdel du bara har lite på kanske du kunde testa där? Om du har en isolerad fläck menar jag, ifall det kan smitta från närliggande områden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.03.12 - 18:18:51 »

Tack igen för responsen, kan förstå att du har endel erfarenhet Levis, efter så lång tid med exem. Då vet du säkerligen också allt om alla jobbiga situationer man kan hamna i, just för att man inte ser så "läcker" ut alltid  :cry:  (Och har man psoriasis på händerna, så köper man oftast mkt långärmade tröjor, skjortor etc .. Det är mest hämmande på sommaren förstås, det ser ut som om jag krupit från Stockholm till Malmö på knäna typ ... så kjol eller kortbyxor är uteslutet för min del ..   Ja, förlåt, jag tycker lite synd om mig själv ibland, men som oftast är jag ganska positiv  :smile: )
Den typ av psoriasis som fann det lämpligt att attackera min kropp, kom smygande då jag var i trettonårsåldern. Det började som en liten skorpa i anslutning till örat. Sen fick jag på armbågarna. Då jag fick mitt första barn 1987 så fick jag även på knäna, och slutligen på anklarna 1989 när andra och sista barnet kom..    Sen fick jag på handlederna för 5-6 år sedan.

Alltså en sådan typ av psoriasis som dyker upp i anslutning till lederna. Har aldrig haft i ex hårbotten, men om jag använder smink kontinuerligt, som ex maskara .. då får jag psoriasis i anslutning till ögonlocken  :sad:

Jag slängde cortisonsalvorna åt fanders för många herrans år sedan, de tog väl bort endel av psoriasisen, men huden försvann också liksom .. blev tunnare än papper.

Jag upplever också att något positivt börjat ske i skinnet nu när jag äter mera fett och tagit bort processad mat och kolhydrater. Skall bli spännande att se fortsättningen, hoppas det blir positivt!

Det var en intressant sida du länkat till Hemul, men jag funderar över hur man i så fall får tag i det där medlet? (Hmm.. det kanske du har belyst någon annan stans..?)

Helt ärligt så tror jag inte att jag är allergisk mot ägg. Eller säg såhär, det skulle överraska mig om det är så, eftersom jag lutar mera åt teorin om avgiftning.
Jag kanske till och med skulle vilja prova det där medlet  :nod-yes:  Jag har ju en och annan fläck att testa på.
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.03.12 - 19:18:41 »

5-procentig jod finns ett par länkar till inköpsställen i USA och England i jodtråden. Det går säkert att gräva fram starkare om man letar. Jod används ju till allt möjligt, akvarier bl.a.

Det lät rätt läskigt, men som sagt, om du kan prova på en fläck?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.03.12 - 19:59:08 »

Läskigt ? ... Jag gillar att vara dramatisk ibland  :redface:   De flesta jag sett med psoriasis är ofta värre drabbade än vad jag är ...  men det är liksom ingen tröst när man vill se läcker ut, även i skinnet .. 

Men kortbyxor använder jag endast vid sommarstugan .. där ingen kommenterar och frågar ..  och sedan säger  "stackars dig ...!" det är nog mest det som är tröttsamt  ..  man kan tycka att det tillhör tonåren att vara så känslig, men jag är sån fortfarande i perioder ...   typiskt fruentimmer kanske ?   :shy:   

Men du, jag har ju en hoper med hundar och har ju jodopax hemma ganska ofta ... duger det tror du Hemul?
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #11 skrivet: 2009.03.12 - 20:01:39 »

Tack igen för responsen, kan förstå att du har endel erfarenhet Levis, efter så lång tid med exem. Då vet du säkerligen också allt om alla jobbiga situationer man kan hamna i, just för att man inte ser så "läcker" ut alltid  :cry: 

Jodå, visst känner jag igen mej!  Hade mycket både i ansiktet/halsen och på armarna och händerna tidigare, inte alls kul i skolan. Nuförtiden sitter det mesta och envisaste på rumpan, och den är det inte många som ser.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2009.03.13 - 14:38:31 »

Nora, skicka din fråga till kostdocktorn, han svarade mina frågor tidigare snällt samma dag !
Det är bara majla !
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.03.14 - 11:10:38 »

Tack så mycket för tipset, det skall jag fundera på att göra ..
Det börjar verkligen att bli lite väl obehagligt nu med klådan, den blir värre och värre känns det som  :sad:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.12.31 - 17:30:30 »

Oj, vad det är länge sedan sist ..

Hursomhelst, klådan är borta  :smile:

Jag kom på att jag åt ganska mycket fläsksvor från Lyca. Då jag slutade med dem så blev klådan borta.

Gott Nytt år på er allihopa!


//Nora
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sidor: [1] 2 3 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544