Egen matjessill - går det?

<< < (2/2)

hemul:
Fuskvarianten? Som vanlig inlagd sill antar jag. Den riktiga höll sig ju skitlänge.

hemul:
Kollade på detta igen och hittad samma långrecept på recept.nu .
http://www.recept.nu/recept_nu/forratter/fisk_och_skaldjur/husets_inlagda_matjes/

Jag fattar fortfarande inte. Tycker redan den där månaden det tar att göra sillen verkar risky och att den skulle hålla ett år... Det är ju för sjutton ingenting i som kan göra att det håller sig bättre än vanlig inlagd sill! Fattar inte.

Hur som, på recept.nu står att sandel kan man köpa på apoteket! Tvivlar på att det stämmer nu för tiden, men ska abolut gå dit och fråga, för den där snabbvarianten skulle jag kunna tänka mig. De har saltsill i tunna på min ICA, det underlättar ju.

Mynlen:
peppar, kryddpeppar, ingefära och SALPETER är alla (delvis) konserveringsmedel! men 6 kg sill... fattar inte hur länge man håller på med det då :)

hemul:
Nä och i en kommentar hos kostdoktorn lästa jag att äkta matjes visst är fermenterad också, men det verkar det ju inte vara frågan om här. Personen som skrev åt bara sådan jäst. Jag frågade var man fick tag på det för jag vill gärna testa, gillar ju surströmming så, men tyvärr fick jag inget svar.

Mynlen:
mmm väldigt länge sen jag åt matjes. och surströmming har jag inte vågat mig på än :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida