Matrevolutionen

(1/3) > >>

idalinda:
Mellansonen, 16år fick order att läsa boken.
Och gjorde det faktiskt på ett par dagar.
Nu syns det en extra skärpning, inte att han har slarvat mycket tidigare heller,
men skolmaten har varit alltid en stor frågetecken.
Nu berättar han ofta att " idag kunde jag äta helt rätt ( påskmiddag i skolan) "
eller " dagens lunch var en katastrof ur LCHF-perspektiv..."

kwidell:
 :clapping: :thumbsup: Härligt att han läst boken och tog den till sig!..  :thumbsup:

Corny:
Skolluncher är väl ganska så ofta en katastrof ur LCHF-perspektiv? Det finns liksom inte en tanke på att det skulle vara bra med fett tex. Alla skolor "måste" hålla sig till SLV:s rekommendationer, för annars får kockarna bannor. Dessutom så subventionerar staten den mat som barnen får, och den mat de subventionerar är enligt SLV:s regler.
Något jag faktiskt reagerade över när jag själv jobbade i skolkök, eftersom det bör bli billigare att använda riktigt smör och riktig grädde och crème fraiche istället för lättvarianterna, då man inte måste använda lika mycket för färg och smak. Det enda positiva är väl att man använder riktig gräddfil.

hemul:
Om de har smör och ungarna får ta själva kan det väl gå?

Corny:
Det finns inte smör. Det finns bara Bregott. Men visst, din tanke är ju som min då, att alla äter olika.

Men det tråkiga är att det liksom inte finns "ren" mat i kommunala skolor även om det är kök där. För egen del är jag helnöjd. Den skola som min unge går på, har en lunchrestaurang som skolkök. Det tycker jag är toppen. Troligtvis är det inte så mycket skräp i den maten iom att den också äts av ett antal andra människor (vuxna).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida