att steka laxfiléer

Sidor: << < (2/8) > >>

idalinda:

en av sönerna kallar jag här för kock  ( 14 år) Han lagar mat 1-2 gg / veckan.
Allihopa klarar av att steka köttfärs och koka ägg, så vi överlever här  nog  :whink:, men just för de stunder
när de inte är på plats och jag skulle klara av det själv :confused3:.

Men en sådan med dubbla hantag är nog ett måste även om jag inte har den tredje handen för att skrapa på.

Jag har en ny fråga men börjar ett nytt tråd för det...

MiaP:

Jag har sett reklam för en gjutjärnspanna från Hackmans som inte ska vara så tung. Den har handtag av stål i stället, för att spara in på tyngden. :pancake:

hemul:

Det har nästan alla nu. Det är nog bara Skeppshults billighetsserie som är gjutna i ett stycke. De pannorna finns förresten ingenstans! Jag är så less på att saker inte går att få tag på längre!  :fork_off:

Stålhandtagen är bra också för att de är isolerade (ivf mina) och håller sig svala samtidigt som de funkar i ugnen (till skillnad mot trä).

Bookia:

Jag har Skeppshults traktörpanna, med trähandtag. Kan inte ha den i ugnen men i övrigt en den kanon. Har även en 5l gryta i gjutjärn av ngt annat märke (minns inte namnet) som är helgjuten, den går att ha i ugnen utan problem. Den köpte jag på en seconhandaffär för 100kr.  :thumbsup:

hemul:

Går inte trähantaget att skruva av?

Jag är supernöjd med den pyttelilla Skeppshults jag köpte på Clas Ohlsons. Så gott att få en tjock omelett istället för de där tunna skinnlapparna det blir i en stor panna om man gör bara 1 portion. Behändig att steka en köttskiva i också. Går åt mindre smör, sparar el då man kan använda lilla plattan och är lättare att diska ur. Har bestämt att köpa en 20 cm Grythyttans till mig själv i julklapp. Sen har jag i princip alla storlekar.  :laugh:

Sidor: << < (2/8) > >>