När börjar man med välling?

Sidor: << < (6/10) > >>

Bookia:

Alltså, jag förstår inte varför man ger modersmjölksersättning alls. Vad är för fel på att tugga (eller i dessa moderna tider köra i liten mixer) kött, fett och lite grönsaker och ge ungen med sked.  :blink:

hemul:

Kan de äta sånt när de är riktigt små då?

Bookia:

Kött ska de kunna äta oavsett ålder, fett likaså. Grönsakerna är ju iofs lite onödiga.

Jag minns en historia om en kille som var allergisk mot ALLT. Det enda han tålde var älgkött och ghee. Så hans mamma blev en trollkonstär som lärde sig att laga älgkött och ghee på mer än ett sätt. Killen började växa ur några av allergierna när han var i 20års ålder. Då hade han levt på endast älgkött och ghee (kanske ngn enstaka sak till) fram tills dess. Han blev inte ammad heller, han var allergisk mot bröstmjölk. Läkarna följde honom noggrant och de upptäckte aldrig några näringsbrister, så det verkar funka utmärkt att köra med kött och fett från den dagen man är född. 

hemul:

Jaså! Det är alltså bara strukturen i kött som är besvärlig för spädisar? Jag trodde inte de kunde hantera proteinet (eller nåt). Men då så!  :smile:

elocinave:

Nu måste jag faktiskt lägga in ett veto.

Min minsta skrutt ammades helt tills hon var 4 månader. Helst hade jag velat fortsätta ännu längre men jag kände att hon inte blev riktig mätt. (Visst hon ammades delvis tills hon var 8 månader men sedan började hon bita mig för att visa att hon verkligen inte hade nåt intresse mera). Hon hade inte riktig tid att dia och kollade vad som hände omkring hela tiden. Därför började jag med smakportioner och det fungerade jättebra.
Sedan var hon runt 7,8 månader och då fick hon tillsammans med sina systrar magsjuka och hon kräktes så som jag aldrig tidigare har sett någon kräkas. Därefter var det STOPP. Hon åt ingen mat överhuvudtaget :shake_head: Det enda som hon tog var flaskan.

Nu är det ju som så att jag inte ger henne vanlig välling men jag kan verkligen gå i försvar när folk kritiserar mammor som ger sina barn modersmjölkersättning eller välling. Vad ska de göra istället? Ibland fungerar inte amningen eller det finns andra anledningar varför man är tvungen att avbryta amningen. Och tyvärr är det så att ersättningsmaten är kass men vad hade ni gjort? Ett dåligt alternativ är bättre än inget alternativ alls :-(

Sidor: << < (6/10) > >>