När börjar man med välling?

Sidor: << < (3/10) > >>

Levis:

Har för mej att vi fick höra på BVC att man inte ska börja med välling förrän barnen är 6 månader. Däremot gick det bra att börja smaka grönsaks- och fruktpuréer från 4 månader.

Någon som vet om det är spannmålsprodukter i den ersättning som barn som inte ammas brukar få? Har inte koll själv eftersom jag ammade (ständigt och jämt kändes det som i början)

hemul:

Hmm. På SLV står bara att modermjölksersättning är modifierad komjölk.

På Sempers sajt hittade jag detta.

"I vårt sortiment ingår även modersmjölksersättningar. Semper följer dock en av WHO* upprättad, internationell etisk kod som styr marknadsföring av modersmjölksersättningar och övrig barnmat. Koden innebär bl.a att man inte får marknadsföra barnmatsprodukter ämnade för barn under 6 månader. Reglerna gällande modersmjölksersättningar är mycket strikta. Därför informerar vi inte aktivt om våra ersättningar direkt till föräldrar via tex hemsidan. Information och rådgivning kring amning och ersättning får du bäst av din BVC. Rådgör därför med BVC innan du ger modersmjölksersättning."

Men även detta.

"Våra produkter märkta med aprikos färgkod går bra att börja med som smakportioner från 4 månader.
Sortimentet består av fint passerade frukt-, bär- och grönsakspuréer, barndryck samt gröt."

Kan man börja med smakportioner av gröt kan man väl även ge lite välling då?

På internetmedicin.se står detta.
"Amningens betydelse för att skydda mot plötslig spädbarnsdöd är och har varit omstridd, men det mesta pekar mot en liten skyddseffekt och då framförallt av exklusiv amning under de första fyra levnadsmånaderna."

Fjällmor:

Eftersom rekommendationerna varierar både från bvc till bvc och över tid är det mycket svårt för föräldrar att öht få info om att det finns ersättning och välling/gröt. Jag stöter på föräldrar med 5 mån bebisar som är klart hungriga och ändå fått rek av bvc att fortsätta helamma...

Mätt mage är viktigast!
Annars blir det sömnbrist istället...

Här finns massor att göra  :smile:

/Fjällmor (glad ammare av 4 men som serverar gröt och mat så fort behovet uppstår hos barnet)

hemul:

Hur ska jag tolka det då?  :eeek:

Fjällmor:

vet inte, hemul

du får nog gräva mer  :flirting:

:wave:

Sidor: << < (3/10) > >>