Egen senap

Sidor: (1/2) > >>

hemul:

Slut med den salta dijonsenapen! Inget recept här, mer ett tips. Ifall ni är lika korkade som jag och tror att man måste använda mortel eller en stor järnkula för att göra senap. Det går lika bra med mixer! Swosch! 

Jag gjorde en blandning av gult senapsfrö (för jag hade inget brunt hemma) och senapsulver. Hade i lite vinäger, pyttigaste dutten stevia för att runda av smaken lite, LITE salt och redigt med olivolja. Gott! Det blev mer än jag trodde så jag hade i en skvätt Atamon också. Får väl se hur länge det står sig.

Följde ungefär Liss-Ellas recept.
http://www.lissellas-senap.se/recept.html

(från gamla forumet)

Bookia:

Tackar tackar.  :smile:

Vad är Atamon och hur länge stod sig senapen du gjorde?

hemul:

Det stod sig alldeles för länge = hade nog för mycket Atamon. Atamon är sånt där konserveringsmedel man kan köpa, natriumbenzoat. Här kan du se en liten bild!   :wave:
Tror inte det behövs egentligen. Liss-Ella skriver att vissa recept inte står sig så bra, men jag är oklar över vad skillnaden är. Det är ju både billigt och går fort att göra, så man kan ju testa och se.           

hemul:

Men... jag tror Liss-Ella har gjort om. Jag ser bara ett recept på senap av korn nu.  :confused3:

Här har du ett annat som funkar. Det är bra beskrivet hur man gör. Sen kan man ju ändra lite som man tycker, men jag tror det är ett bra grundrecept.
http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=6&p=r6b&id=5691

Va fan, jag tar och lägger in det innan det försvinner också.  :lick:

Santa Marias julsenap

1/2 dl Santa Maria Senapsfrö, brunt1/2 dl Santa Maria Senapsfrö, gult2 dl vatten1,5 msk vinäger1 msk socker1 tsk salt3 msk matolja2 tsk Santa Maria Dragon eller 1 msk honung
TILLAGNING
Koka upp vatten och lägg i senapsfröna i vattnet ca 8-10 timmar eller över natten. Lägg i de blötlagda senapsfröna i en matberedare med vass kniv. Tillsätt vinäger, socker och salt. Kör allt i matberedaren i 3-5 minuter. Tillsätt matolja och eventuellt dragon eller honung. Blanda allt ytterligare 2 minuter.

Hemlagad senap blir godare om den får "mogna" några dagar. Senapen har lång hållbarhet om den förvaras i tät burk i kylskåp.

TIPS! Testa att blanda senap och crème fraiche strax innan den skall serveras. Gott till gravad lax
------------------------

Dragon eller honung låter konstigt. Det ska väl vara socker eller honung?  :crazy:

Bookia:

:lol: 

Efter tenta P.

Då jävlar.  :yay:

Sidor: (1/2) > >>