Odla stevia - Hur får idalinda sina så fina?

Sidor: (1/3) > >>

hemul:

Alltså, mina blir ju bara tunna lianer. Jag övervintrade den största. Det gick bra. Men när jag skulle plantera om den gick de flesta lianerna av. Hade bundit upp dem på en bambupinne och de var säker runt 1,5 m. Då klippte jag ner hela plantan. De stumpar som var kvar var riktigt kraftiga, vedartade t.o.m. Så jag tänkte att detta är nog modellen. Nähä! De nya skotten blev hopplösa lianer de också. Så nu har jag skurit ner den igen.

För flera år sedan tjatade jag på min kompis i Australien att hon skulle odla. Först nu berättade hon att hon faktikt köpte en planta, men att hon tyckte den var jobbig för det blev bara långa lianer. Hennes växer ute och hon är trädgårdsexpert, odlar alltmöjligt, både ätligt och oätligt och klimatet går ju inte att klaga på.

Så hur sjutton gör man för att de ska bli fina? Orkar inte ha de här rassliga jättespindlarna i fönstren längre.

Langhol:

Inte för att jag är någon expert på växtodling :blink: men kan man inte klippa ner den lite? :confused3:

MiaP:

Ja, åsså hjälper det med gröna fingrar.

:flower:
           :banana:
                       :slurp:

hemul:

Langhol, jag har ju skurit ner den helt två gånger på raken. Toppar man så börjar nya lianer växa i sidled, det är allt som händer.  :cry:

MiaP:

Det är nog bara så, eftersom det står ovan att den blir lika ranglig när den växer utomhus i Australien. Men går det inte att toppa den lite oftare, typ innan det blir långa lianer. Det kanske är så att den behöver toppas hela tiden. Fast det kan jag inte tänka mig att dom gör som odlar den i sydamerika. Det kanske är så att den vill växa i lite kallare klimat. Typ bergsväxt kanske ska skicka plantan till Fjällmor??? :whistle: :ignore: :confused: :cowboy: :coo-coo:

Sidor: (1/3) > >>