Glassbomb på hemmagjord glass

Sidor: (1/5) > >>

Fjällmor:

Glassbomb av Jannikaglass

(vi kör nästan sockerfritt just nu av flera skäl. Därav sötningsmedlet, hoppas kunna byta det mot ngt bättre så småningom...  )

2 grundsatser Jannikaglass omgjort pga sockerbortfallet:

4 ägg
6dl grädde
sötning (1 tsk vaniljsocker och en halv deciliter canderel)

Vispa äggvitor till hårt skum
Vispa grädden
Vispa sötningen med äggulorna

Blanda ihop - nu har du "grundsmeten"

Dela i 3 bunkar

Smaksätt bunke 1 med kakao i önskad mängd (vi gillar rejäl chokladsmak)
Smaksätt bunke 2 med mixade bär (vi hade hälften björnbär hälften hallon igår - mumz!)
Bunke 3 lämnas naturell vanilj

In i frysen med bunkarna!

---------------------vääääntaaaaaa--------------------------------------------

Ta fram en stor bunke som rymmer hela mängden glass. Och glassbunkarna. När glassen går att "arbeta":

Klä insidan av bunken med vaniljglassen.
Lägg ett lager hackad 70% choklad...
Nu bärglassen
Lägg ett lager hackad 70% choklad...
Fyll resten av "hålet" med chokladglassen. Se till att botten blir så slät som möjligt. In i frysen...

Vid servering:

Koka upp grädde och en smörklick, stäng av värmen, bryt ner en kaka 70% choklad, vispa tills chokladen smält.
Doppa bunken i ljummet vatten och vänd upp glassen på fat.
Ringla såsen över...

Garnera om ni har gäster 

:jumplol:

Fjällmor:

Måste tillägga att denna underbara bomb inte triggade mitt sug   :yay: så underbart att kunna fika tillsammans med barnen en lördagskväll!

:rollbaby: :bfeeding: :rollbaby:

idalinda:

Går det att göra helt utan att man måste komma ihåg att röra blandlingen ibland under tiden ?

Hujaa, vad gott det låter, när jag får mer tid till testning  måste jag bara pröva detta.
Vi har länge pratat om eget glas men har inte kommit till skott, men det vore bra att kunna när värmen slår på på riktigt  :lol1:

Langhol:

Brukar göra vanlig gräddglass när vi ska ha nåt extra. :smile: Men en glassbomb smäller högre! :thumbsup: Extra + att man nöjer sej med en portion! :clapping:

Fjällmor:

Jag är för lat för att springa och röra om  :whistle:

Glassen blir kompaktare, men vad gör det..? 

:cool:

Sidor: (1/5) > >>