Kevin Hall

Sidor: << < (2/3) > >>

Subcalva:

Citat från: hemul skrivet 2019.11.10 - 17:19:21
--
Men ska korna stå där och idissla och prutta medan de producerar mjölk kan man väl lika bra äta upp dem sen? Eller ska man mala ner dem till gödsel till Oatly's havreåkrar?  :biggrin1:

Äter du bara kokt potatis eller fläskar du på med smör?

--

Jo det är klart att de inte bara ska stå och producera mjölk och det vore väldigt resursslöseri att inte äta upp dem sen. Men vi vi behöver förmodligen inte äta så mycket kött som vi gör idag. Och överlag skulle vi behöva producera vår mat på ett bättre sätt. Som du skrev så utarmar vi våra jordar och djuren får inte äta det som är bra för dem. Kan vi verkligen äta fisk på ett hållbart sätt? Jag kan varmt rekommendera programmet Det stora matsvinnet som finns på Kunskapskanalen fram till juli 2020. Vi slänger enorma mängder mat för att vi av tradition inte äter delar av den. Tex blomkål tror jag de säger att vi bara äter 40% av det som vi skulle kunna äta. https://kunskapskanalen.se/program/16789/det-stora-matsvinnet

Jag skär potatis med skal i mindre bitar alternativt klyftor och lägger med skalet ner i en ugnsform. Innan de torkat strör jag på grillkrydda och lägger 1-2 tsk smör i botten. Ställer in i ugnen i 200 grader i 20 minuter, tar ut dem och rör runt i formen så att det lilla fettet sprids på potatisen och sen in i ungefär 20 minuter till. Klart!  :smile:

hemul:

Citat från: Subcalva skrivet 2019.11.10 - 21:15:22
--
och lägger 1-2 tsk smör i botten.

--

:max-shock:

Men vad är det med dig? Har du börjat äta fettsnålt också?  :sosad:

Håller med om att vi kanske inte behöver äta så mycket kött som vi gör. En del äter ju otroliga mängder (*host* Tommy *host*). Men jag tycker JAG mår bra av kött, har alltid gjort, och har svårt att hålla mig mätt utan. Men för mig räcker en 200 g.

Programmet tror jag jag såg när det gick på TV. Eller snarare när det låg på SVTPlay eftersom jag inte har nån TV.  :lol:

Jordarna lär väl inte bli mindre utarmade för att vi slutar äta kött. Jag tycker vi måste göra något åt HUR vi odlar och föder upp djur. Det är nog den industriella skallan och medföljande metoder som är det stora problemet. Vi bor faktiskt i ett land där vi både har plats och (borde ha) råd att ta några steg tillbaka. Fast visst ja. Jag glömde det där med marknaden och tillväxten... :shy:

Subcalva:

Jepp här blir det fettsnålt lite då och då  :nod-yes:

Måste ju tänka på kalorierna  :laugh:

hemul:

En potatis mindre och matskedar smör istället för teskedar?

Bara potatis och smör kan jag äta och bli mätt på. Det har jag gjort i nödsituationer (camping). Men tror faktiskt att jag skulle må lite illa av att äta bara potatis. Mår illa av att äta bara magert kött också om man äter så mkt att man ska bli mätt av det. Alltså utan varken fett eller kolisar till.

Subcalva:

Grejen är att det är väldigt svårt att överäta enbart kokt potatis.
Men illamående, nja det undrar jag. Snarare väldigt uttråkad på kort tid  :whink:

Sidor: << < (2/3) > >>