Frysa i glas?

Sidor: (1/4) > >>

hemul:

Hur är det där nu igen? Om det är tjockt glas och man inte fyller riktigt ändå upp funkar det va? Hur högt törs man fylla?

Jag har löfte om att plocka rabarber efter midsommar och hoppas på att det finns jättemycket. Tänkte man kunde göra stark saft och frysa och så blandar man i stevia efter smak när man ska dricka den. Jag har sparat en massa ättiksflaskor, de små som det varit ättikssprit i. Det är ju tjockt glas och de är fyrkantiga och skulle passa super att trava i frysen. Dessutom kan man ställa det som inte går åt på en gång i kylen och slipper kladda med att hälla ur plastpåsar. Vad tror ni?

Jag kan ju så klart provfrysa en flaska med vatten, men om någon redan har erfarenhet av att frysa vätska i flaskor så skulle det ju underlätta.  :tongue:

hemul:

Ha ha! Kolla vad namnet på frågeställaren. Måste väl vara våran va?  :lol:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=140849.0

berittis:

Ja, det måste vara våran Idalinda.  :lol:  Jag har inte fryst in något i glas. Däremot ställde jag in en ölburk en gång och glömde bort den.  :bang_head: Den sprack ju så klart och det rann ut ölgegga. Men om du testar med en flaska så fyll inte ända upp och ta en plastpåse utanpå för säkerhets skull. Sedan vet du.  :flirting:

hemul:

Jo, det var så jag tänkt göra men så kom jag ju på att någon anna kanske redan gjort jobbet.  :biggrin1:

Vore bra om det gick. Kommer nog att få röda vinbär också och förra året mustade jag dem (jättegott som dricka!). Och såna här flaskor får jag massor för jag använder ättikssprit för att göra rent toan och sånt.

Mynlen:

vad i det där svaren stodd är att man kan frysa i glas om man har något som inte blir fast massa. Bara rabarber eller vinbär är nog för mycket fukt och för litet socker. Skulle nog testa med litet först för att se hur hårt det blir. För även om man har extra utrymme i en flaska brukar det sitta på ovansidan.  Kanske lägga flaskan på sidan,..

Sidor: (1/4) > >>