T3, T4 och kalorier

Sidor: << < (3/4) > >>

fetsmart:

Citat från: hemul skrivet 2013.06.30 - 10:51:38
--
Menar du röra sig lite och ofta snarare än rejäl träning eller?

--

Ja.

"Rejäl träning" är iofs finfina grejer för att "bli vältränad" typ idrottsperson - ett fullt legitimt intresse och syfte vill jag också ha sagt... eller bara för att det eventuellt är kul(?)...

hemul:

Ack, ack, ack.  :sad:

Funkar frekvent  konditionsträning i lugn takt, d.v.s. det där gamla vanliga att pulsen inte ska gå upp till med än 70% eller vad det är? Eller måste det vara just såna där korta och många ryck?

Jag tror jag har höjt min NEAT nämligen. Under de två veckor jag var förkyld och i princip bara låg på sängen och läste deckare klarade jag inte att dra ner på kalorierna och senaste veckan har jag t.o.m. svullat. Har ändå gått upp högst obetydligt (första veckan fortsatte jag att gå ner).

fetsmart:

Hemul, det låter väl snarare som att du ökat din BMR... NEAT är ju att röra sig - exklusive medveten fysisk träning - alltså all den där omedvetna spontana lågintensiva aktiviteten... sådan kan ju iofs också utövas i sängen... :whistle:

hemul:

Är det? Jag trodde det var själva effekten, att man har bra sprutt på termogenesen.  :sad:

fetsmart:

Ja, (minst) lite rätt har du säkert i det. Om man läser http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12468415 så kan man tolka NEAT som *nivån* på energiförbrukning för en given mängd "icke-träningsanknuten-daglig-aktivitet" och att denna kan gå upp eller ner av olika orsaker...

Det jag avser (som då möjligen inte är NEAT?...) är själva dosen av daglig "icke-träningsaktivitet"...

Sidor: << < (3/4) > >>