Bröd på rismjöl

Sidor: << < (2/7) > >>

Ninnan:

Det verkar som rismjöl har bättre egenskaper för jäsning. Bovete är svårt att få poröst.

hemul:

Läste om någon som t.o.m. gjorde surdeg på ris. Inte enbart antagligen, men ändå. Jag tog det för det var det jag hade plus att det är neutralt i smaken.

hemul:

Det blev jättebra panering, det där. Nästan så det blev bättre än köpe. Problemet med pofiber när man tar det direkt, rent eller blandat med ströbröd, är att det bränns lätt tycker jag och inte suger så bra. Misstänkte att det skulle rätta till sig om det var bakat och det gjorde det.

Jaha, då är det problemet löst också då!  :lol:

hemul:

OK, idalinda, jag har bakat mer och den här gången skrev jag upp vad jag tog. Jag tror det här skulle kunna funka till dig. Man kan säkert blanda i lite allt möjligt och ta en mindre del rismjöl. Mjölken funkar ju inte för dig, men om du tar vatten och ett ägg extra kanske?

4 dl mjölk
1 ägg
2 dl pofiber
Vispas ihop och får svälla ett tag. Vispa sedan ner...
2 dl rismjöl blandat med 1 msk bakpulver.

Gräddas i smörad och bröad form. Hade 175 grader av gammal vana, men varmare är nog bättre. Fyller inte en liten brödform, så ska man göra för att äta kanske man ska göra lite större sats. Jag bryr mig ju inte om att det blir små skivor. Smeten blir ungefär som sconesdeg i konsistensen, lös men inte rinnig.

Håller på och torkar brödet nu och tog en nästan torr skiva och åt med smör på. Det var jättegott och lite segt. Det var ju som rostat fast utan yta eftersom jag torkar i svamptorken. Skulle definitivt funka som rostebröd.

Vet inte om jäst funkar med rismjöl, men varför inte? Man kan nog ta vilket brödrecept som helst och byta ut vetemjölet mot rismjöl+pofiber.

Tina:

Men vad använde du till panering då. Jag skulle kunna leva på sådandär ättiksströmming och det vore toppen med en panering som funkar så man kan äta många. Lägger du in med socker eller sötning?

Sidor: << < (2/7) > >>