Linikas Kostkoll

Sidor: << < (3/38) > >>

Linika:

jag var i tysklan på ett kort utbyte för några år sedan, och där vi var var engelskan ganska knaglig. Ungdomarna klarade sig ju hyffsat, men föräldrarna i min värdfamilj kunde knappt någon engelska alls o.o

Linika:

Också till en liten kostfundering. Jag har funderat lite mer på de här förbannade proteinerna... Jag tror jag ska lägga mig på runt 20E% i stället för g/kilo kropsvikt. Det är väl ändå en normal plats att ligga på i proteinintag? Jag tror jag kommer ha svårt att ligga under det för att vara ärlig. En normal del protein till middag och lunch för mig är runt 100-150g av proteinråvaran, när den är rå. Det är väl inte för mycket?  :neutral: sen tillkommer ju ägg och ost och leverpastej som jag brukar ha till frukost/mellanmål och då är jag ju uppe i nästan 20E%...
Skulle jag gå efter 1g/kilokroppsvikt så skulle jag behöva gå runt och vara försiktig med protein, och det tror jag inte att jag orkar med  :wacko:

Jag tror jag bestämmer mig för det och slutar tänka på det nu :D

Mynlen:

mycket bra att sluta tänka på det!

hemul:

Citat
--
Sen kan jag engelska (nja, läsa och skriva, prata går det sisådär med för jag kan ju inte höra uttalet och då blir det ganska galet ibland enligt mina barn..)
--

Du, det är svårt även om man hör om man inte haft tillfälle att prata engelska så mycket. Jag har alltid läst mycket på englelska och sedan internet kom, och innan fetbobba  :tongue:, har jag också kommunicerat mer på engelska en svenska. Men nu har jag fått en engelskspråkig granne... Fy bubblan så skämmigt det är! Tungen känns alldeles tjock i käften! Dessutom har jag glömt bort hur många ord uttalas tror jag. När man bara läser uttalar man ju inte orden eller uttalar dem i huvudet som de skrivs liksom. Jag skäms så mycket att när jag började läsa en deckare på engalska nyligen läste jag första kapitlet högt för mig själv. Det lät inte kul det heller.  :shy:

Det värsta är att när svenskar snackar dålig engelska låter vi som idioter. Om t.ex. en italienare gör det är det gulligt. Vet inte om det är sävligheten i vårt sätt att prata och att vi lätt har för långa vokaler, men vi kan låta som idioter!

hemul:

Linika, jag tror inte du behöver tänka på att äta extra protein eftersom du inte minimerar kolhydraterna. Det finns även lowcarbdieter som är LCLP och det funkar fint det också, men de är INTE några nocarbdieter. Äter du åtminstone runt 50 g kh är det säkert grönt att äta måttligt med protein.

Sidor: << < (3/38) > >>