Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2012.05.24 - 10:21:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: docs intervju med Lindeberg  (läst 259 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 59

Antal inlägg: 18773

Hemsida
« skrivet: 2011.11.29 - 11:21:43 »

Jag tycker den är ganska underhållande och informativ på mer än ett sätt.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=tRD1jHJG29U" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=tRD1jHJG29U</a>

Diskussionen hos doc. Jag anar redan invektiv i luften.
http://www.kostdoktorn.se/lchf-eller-stenalderskost-vad-ar-bast#comments
Loggat

Affe
Sr. Member

Smörklickar: 6

Antal inlägg: 423

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.11.29 - 11:49:00 »

Jag tycker den är ganska underhållande och informativ på mer än ett sätt.

Diskussionen hos doc. Jag anar redan invektiv i luften.
http://www.kostdoktorn.se/lchf-eller-stenalderskost-vad-ar-bast#comments
Lätt förvirrad :hm-hm: blev jag men den var intressesant......tror nog att jag kör på det som funkar på mig....tror dock att dom glömde en sak när dom pratade om grisarna hos det där stenåldersfolket....hos andra folk, samtida  tex här uppe i norr eller i Europa så var vildsvin väldigt vanliga och jag tror att vi som bor här tål det mycket bättre då det tidigt funnits i kosten...grunden dock i alla de olika folken är att det betydligt lägre kolhydrater än dagens moderna kost....Eskimåerna hade nog mest fisk , val, säl, isbjörn...grönsaker fanns inte heller annat än som gräs och bär...
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.11.29 - 11:54:45 »

Jo, men det här har att göra med att Lindeberg tydligen sagt att Kitavaborna åt lite kött och inte nämnde grisarna alls (om jag har förstått det rätt). När folk senare fått reda på att de höll grisar har de mer eller mindra anklagat Lindeberg för att ljuga. Nånting åt det hållet ivf.
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.11.29 - 11:57:42 »

Jo, men det här har att göra med att Lindeberg tydligen sagt att Kitavaborna åt lite kött och inte nämnde grisarna alls (om jag har förstått det rätt). När folk senare fått reda på att de höll grisar har de mer eller mindra anklagat Lindeberg för att ljuga. Nånting åt det hållet ivf.
Ja det stämmer... men dom åt så sällan så det inte var relevant enligt Lindeberg, vilket jag kan förstå....Men för en jägarkultur som typ Nordeuropeerna var på den stenåldern så var nog grisen ett tämligen vanligt djur...det var väl under den tiden som den domesticerades?????  :eating:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.11.29 - 12:36:42 »

Jo. Men det styrker ju Lindebergs ståndpunkt, att det inte är fördelningen av makronutrienterna det hänger på för att undvika välfärdsjukdomar. Ursprungliga folk har levt jäkligt olika helt enkelt. Han lägger ju också in en brasklapp om att man inte vet vad som är bäst om man redan är drabbad av det metabola syndromet.
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.11.29 - 12:43:34 »

Jo. Men det styrker ju Lindebergs ståndpunkt, att det inte är fördelningen av makronutrienterna det hänger på för att undvika välfärdsjukdomar. Ursprungliga folk har levt jäkligt olika helt enkelt. Han lägger ju också in en brasklapp om att man inte vet vad som är bäst om man redan är drabbad av det metabola syndromet.
Exakt... min åsikt också.... därför gillar jag att hänga här.... pga förnuftig Hemul  :flowers:
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.11.29 - 13:12:50 »

Även jag hittade en MYCKET intressant intervju med professor Robert Lustig som behandlar Insullinets roll i fettbildningen... det visar sig att  Insulin även produceras i Pancrean ( Bukspottskörteln)och när den fettfyllda levern får problem så ökar bukspotten sin produktion samt produktion av Leptin....vilket om jag fattade saken rätt och som förklarar en hel del om min vikt,...spännande här kommer länken

http://www.youtube.com/watch?v=m8dWNbEscOw&feature=player_embedded#!

Enjoy     :worshippy:
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.11.29 - 13:16:34 »

Även jag hittade en MYCKET intressant intervju med professor Robert Lustig som behandlar Insullinets roll i fettbildningen... det visar sig att  Insulin även produceras i Pancrean ( Bukspottskörteln)och när den fettfyllda levern får problem så ökar bukspotten sin produktion samt produktion av Leptin....vilket om jag fattade saken rätt och som förklarar en hel del om min vikt,...spännande här kommer länken

http://www.youtube.com/watch?v=m8dWNbEscOw&feature=player_embedded#!

Enjoy     :worshippy:
Såklart att Hemulen redan sedan tidigare varit där och kommenterat :crazy:... nåja för er andra då   :cool:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.11.29 - 13:20:53 »

Hos doc kanske, det minns jag inte. Men på tuben kommenterar jag aldrig.
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.11.29 - 13:22:43 »

Hos doc kanske, det minns jag inte. Men på tuben kommenterar jag aldrig.
Hos doc var du och kommenterade....lika klok som vanligt.....
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.11.29 - 13:41:53 »

Är du ironisk nu?  :confused3:
Loggat

Affe
Sr. Member

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.11.29 - 13:45:44 »

Är du ironisk nu?  :confused3:
Du Hemulen...Du är den mest härliga internet person jag kommit att träffa på.....tro inte annat :club: Jag skulle aldrig vara ironisk annat än om det vore roligt vilket det inte är :nonono:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.11.29 - 14:50:26 »

Nämen...  :blush:

Nu måste jag springa och gömma mig! :willy:
Loggat

Ninnan
Superhero

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 1652

« Svara #13 skrivet: 2011.11.29 - 18:44:02 »

Nu ska jag inte störa i denna trevliga konversation..

men instämmer   
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.105 sekunder med 22 databasfrågor.