Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt

Sidor: << < (7/13) > >>

idalinda:

Jag planerar att köpa ytterligare en amerikansk blåbärsplanta på tomten nästa vår. :lick:
Vi är helt kära i dom stora fina söta bären som är så lätta att plocka!  :inlove:
Vi springer icke mer till en blåbärskog där nästan aldrig finns något att plocka  :smack_head:
Vi hatar myggor och dom finns det gott om  där i skogen i alla fall :so_mad:

Mynlen:

Kul! Kanske en investering åt min trädgård också. Men den får stå i kruka....

idalinda:

Köp då minst två olika även om de säger att plantan är självfertil!
Du får mycket större bär när de pollinerar varnadra och det är surjord som gäller!

hemul:

Och myten lever vidare.  :whink:

En morot innehåller ca 7% kolhydrater. 100 g morot innehåller alltså 7 g kolhydrater. Den som vill hålla sig på ca 20 g kh kan alltså unna sig en liten morot per dag.
Frukt däremot innehåller oftast över 10% socker.

idalinda:

vackert.

Under det första året körde jag rejset rätt ortodox, och gick ner 15 kg över en vinter.
Sedan började jag trixa med kolisar av olika valörer ( oftast rent socker) resultatet är en pendling.

Så jag tror egentligen att dom som kör ungefär den strikta varianten och tar två rutor mörkt choklad / vecka mår bäst av det.

Men i det stora hela skulle man gå ut lite mer nyanserat. Annika D äter en fincrips till frukost har jag hört.
Om jag skulle börja med en ´paket skulle jag tar minst 5 och inte hela lådan... med en bra tidning eller bok.
Tur för mig att min näsa reagerar innan!
Maken och minstingen fixar inte att ha glass i frysen utan käkar upp allt om han hittar.
Finns det söta kakor, salt lakris eller liknande är det väldigans lätt för mig att falla dit.

I det sammanhanget är ett par morötter eller äpplen hit och dit ingen match. Mycket bättre än en påse godis i vilket fall.

I Finland har dom gjort olika namn på olika lowcarp -nivåer och alla precenterar sig efter sitt val.
Den " högsta" lowcarp finns väl kring 100g kolisar och dom kallas " hyvä karppi"  = " bra lowcarp" .
De som äter för välmående , inte för att gå ner tex.
Jag tycker att den stora gruppen glöms ofta bort.

Sidor: << < (7/13) > >>