Ninnans klavertramp på vägen..

Sidor: << < (241/244) > >>

hemul:

:thumbsup:

idalinda:

Ni har undrat om mig med...
Någonstans har jag väl förklarat men tar det kort en gång till här i trådkapningen:

Jag opererades för framfall ( mot tarmen) i februari och då uppdagades att jag har kraftig anemi.
Det förklarade det som jag hade känt smått under ett par år... orkar inte, vill inte, är inte intresserad alls, av egenligen inte någonting alls.
Inte julen , inte trädgården, Nada.
Livet rullade på men jag gjorde mindre och mindre.

Hela februarimånaden låg jag på soffan och orkade titta bara olympiska spelen och några enkla filmer och dokumentär ( vi köpte en sådan köpekanal för en månad då).
FÖrst därefter kunde jag börja boosta med järn, för den förstoppar mig och det är inget bra kombo med nyopererad slida/tarm.
Utöver det hjälper jag sonen mycket med skolan och odlar.
Så inte undra att jag inte var någonstans egentligen.
Sedan åkte vi på långsemester under sommaren, maken var ute 44 dygn och vi andra varierande lite mindre, sonen 4 veckor och jag 3 veckor.
Vi fick förbereda för resan och se till att trädgården skulle överleva med  hjälp av små insatser  av mellansonen ( 19 år).
Sedan var det resan och nu eftervågor efter det ... blåbärsplockning, 20 tvätt med tvättmaskin  (tacka vet jag varma vädret!), trädgården som har väntat mig hela 3 veckor, vitlökskörden, tomatskörden....
Mycket.
Nu har jag livet tillbaks i huvudkontoret, orkar mer och orkar engagera mig mer även här.
men måste hitta balansen med mens, järnnivåer, A-vitamin, K2 vitamin , ett puzzel.

Mynlen:

Hur upptäcker man anemi?

idalinda:

I mitt fall var det en rutin blodprov inför operationen.
Annars hade jag undrat varför jag inte vill något även idag och skyllt bara på det att jag är ju sjuk.
Mina värden var verkligen inte bra, hb 105 och sedan järnväden låg på 3,6 ( ska vara mellan 7-25)
Efter två långa kurer ( 14 veckor sammanlagt) har jag nu kommit till värdet 9 på järnskalan.
Vårdcentralen tyckte det var ok, jag hoppas att den skulle kunna höjas men absolut inte sänkas.

bara efter 2-3 veckor med järn upptäckte jag livet på helt annat sätt. Jag orkade ju från morgon till kväll.

Mynlen:

aha, järnvärdet! det var det jag undrade! tack!

Sidor: << < (241/244) > >>