Mandelmjöl på City gross

Sidor: << < (4/5) > >>

Tina:

Åh va gott! Har du recept?

hemul:

Det polarbrödliknande? Jag experimenterade bara så jag kommer nog att ändra en del, men det jag tog nu var så här.

3 msk kokosmjöl
3 msk pofiber
1 äggula
146 g mjölk
lite salt

Rör ihop och låt svälla ordentligt. Blir rejält tjockt, som en deg nästan.

162 g äggvita

Vispa äggvitan hårt. Vispa snabbt ner mjölsmeten i äggvitan. Bred ut inte alltför tunna kakor och grädda.

Meningen var att ha fett i också på slutet, men det glömde jag. Ska ta det nästa gång och kanske lite mindre vita. Jag tror jag lyckades få i lite bakbulver nånstans också, men minns inte hur mycket och när. Det är konstiga mängder därför att jag klottrade ner det jag råkade ta för att kunna kaloriberäkna.

Det blev ivf gott med nästan bara äggvita, gillade det bättre än de andra försöken. Gör inte för stor sats för smeten sjunker ihop fort. Men man kanske kan grädda flera plåtar i stöten. Det blev en 15 kakor av det här.

Tina:

Tack  :flowers: tyvärr har jag inte pofiber hemma,kan man ersätta det med något?

hemul:

Det tror jag inte, inte utan att det smakar annorlunda. Men hördu, jag kom på att Mynlen sa att det nog inte var polarkaka jag tänkte på. Det är lite gråaktiga mjuka kakor, nån vanlig sort i alla fall. Tekakasstora men tunnare.

Sorla:

Jag tror det var någon sorts potatisbröd du tänkte på, Hemul. Det låter som såna i alla fall. Jag minns inte vad de heter, men de finns i Finland att köpa och är jätte goda! De är lite som tunnbröd men gjort med potatis i någon form. Finnarna är ju tokiga i att ha potatis i bröd. Men jag förstår det, för det blir saftigare då.

Hur många äggvitor är 162g ungefär?

Sidor: << < (4/5) > >>