Mynlen

Sidor: << < (4/11) > >>

Ninnan:

Håller med anod  :bearhug:

Mynlen:

eftersom jag är halvsvensk är jag halvtlagom tokig. :) på vilken tokighetsnivå den andra halvan befinner sig talar vi väl inte om  :bg:

Nizhoni:

Jag som är galen i Gouda-ost har en liten fundering. Vet du om det är det någon skillnad på Gouda-osten som ni exporterar till Sverige mot den ni har i Holland? Jag köper bara Gouda som tillverkats i Holland, inte den Svenska skitvarianten för den smakar inte alls likadant.  :angrywife:

Äh, det är klart det är skillnad ni får ju äta riktig ost vi får den massproducerade varianten.  :smack_head:

Det ska finnas ett holländskt par här i norra Sverige som tillverkar Gouda-ost men jag har ännu inte hittat deras ost, tror att den bara säljs i vissa specialbutiker. Men jag ska banne mig hitta den så att jag får prova!  :dribble:

Mynlen:

jag vet inte om det är  skillnad. Har du märke eller fabrikör på osten du köper? Vi har många "märken" och den ena smakar något bättre än den andra. Kan fråga efter när jag har mer information.

Jag vet iallafall att min dotter i USA, ostgalen, köpte en liten goudaost och det smakade INTE som hemma. Men amerikanerna har ingen smak så det var nog anpassad gouda.

Det finns olika kvaliteer bland goudaostarna här. Den godaste enligt mig är Old Amsterdam, vällagrad. MUMS!

Nizhoni:

Nä några märken kan jag inte komma med för jag bor lite avsides och här får man hålla till godo med det lilla som finns i matvaruaffären. Vällagrade är svåra att hitta här tyvärr. Dessutom har de slutat med den Goudan som jag tidigare köpte och jag kommer inte ihåg vad den hette, men den hade faktiskt mer smak än man kan tro när det gäller ostar i matvaruaffären.  :nod-yes:
Men jag har sett att även osten i matvaruaffären måste vara tillverkad i Holland om den alls ska smaka något, den svensktillverkade smakar inte gott.

Jag har i alla fall nu hittat en butik som säljer den där vällagrade Gouda-osten som vår svenske holländare tillverkar, problemet är bara att ta sig dit för det blir ganska många mil med bil. Blir nog först till hösten som jag får möjlighet att provsmaka.  :sad:
Å andra sidan kommer inte matvarubutiksosten att alls smaka något efter den vällagrade.  :laugh:  :cry:

Sidor: << < (4/11) > >>