odlingsläge

Sidor: (1/7) > >>

idalinda:

Nu är det odlingarnas högtid.
Idag har jag fått alla rot-fröer i backen.
Morötter, palsternacka, rödbeta, några potatisar och rotselleriplantor.
Och även eh chansning med timjan + kinesisk gräslök, mer sallad och isbergsallad, dill, salladslök.

Nu kan jag satsa lite mer tid för allmän snyggning av kanten och planera lite blomrabatter.

kwidell:

:dribble: Låter som en god blandning!

vetu Idalinda... jag funderar på om jag skulle kunna odla typ sockerärtor eller gröna bönor på balkongen?.. vet du något om dessa tro?  :confused3:

idalinda:

De är trevliga saker, de tillför ju kväve till jorden, gödslar alltså omgivningen!
fast det är inte det du är ute efter :flirting:

Det är bara peta ner ärtor efter påsens anvisning, vissa mår bra om man blötlägger dom ett dygn, men sånt står på påsen.
Fixa en spalje eller nät över planteringar, dessa rackar växer snabbt sedan de startar, så det är svårt att fixa något stöd efteråt.
De klättrar upp själva så man behöver inte binda dom fast, ev. bara styra riktningen ibland.

De gillar varmt jord så du hinner, jag har inte ens sådd några än, men det börjar vara dax nu, speciellet på balkongen där det är varmare än ute i trädgården.

kwidell:

:w00t: Yay!  då kan jag odla Sockerärtor! Tack Idalinda!  :worshippy: :flowers: Vad skulle jag göra utan dig!  :rose:
då startar jag nog eventuellt med bönodling i nästa vecka.. efter löning...  :redface: Maj månad tillåter inga fler inköp...  :whistle: Vilostol och uppstart av balkongodling var inte precis gratis... men roligt!  :lol: :flirting:

idalinda:

maj-månad är en katastrof vad gäller tid och pengar... både går åt på en rask tempo.
Skönt att juni och återbäringen kommer också :w00t:

Sidor: (1/7) > >>