odlingar

Sidor: (1/4) > >>

idalinda:

Här kan vi prata om allt vi odlar...

Sorla:

Här odlas inget. Men jag är sugen på att köpa några pallkragar och köra igång en liten vårsådd. Vad ska man ha i?  :confused3:

Tina:

Sallad kan man så tidigt. I år ska jag ha ärtor, bönor, lök, squash och kålrabbi. Utöver det har jag gräslök, oregano, salvia och timjan som är perenna. Kanske att dragonen överlevt också annars har jag garderat med en ny planta som står på tillväxt innomhus.

idalinda:

Sorla, det är ett par faktorer som spelar in.
Är ni hemma hela sommaren, eller vet du  att ni kommer vara bortresta en längre period?
Vilka grönsaker gillar ni mest?

varför pallkragar?
Det är egentligen inget man behöver, snyggt och lite smidigare höjd, men man behöver vattna mer,
om man planterar direkt på baken finns det vatten där naturligt...

Sorla:

I våran backe finns inget naturligt.  :sad: Utom mackadam. Det är uselt markarbete gjort här. Gräset ligger på ett tunt lager jord och sen bara sten. Vattnet försvinner rakt ner i marken. Vi försvinner oftast 3-4 veckor under slutet av Juli-Augusti. Då är det magert med vattning. Du nämnde något om att man kunde lägga gräsklipp någon gång? Eller vad var det du sa? Som skulle bespara en massa vattning..... Pallkragarna är jag sugen på för att man kommer upp lite i höjd och så behöver vi inte försöka gräva oss neråt i denna omöjliga mark. Dessutom kanske vi vill anlägga trätrall på vår lilla uteplats. Och då kan man "enkelt" flytta kragarna till en annan plats, när det blir aktuellt om något år.

Jag gillar sallad. Kryddor, gräslök. Salladstillbehör helt enkelt. Någon liten pumpa skulle vara kul att prova på. Och så vill jag flytta upp min stackars rabarber i en krage och se om det går att få lite fart på den. Den har fått ett hål i marken. Men det är nog för litet.  :sad:

I rabatten har jag idag hallon, björnbär och smultron. Gräslök och diverse perenner för ögonens fägnad. Persilja tror jag också flyttar omkring där. Basilika hade hade jag ett år. Men då var det riktigt varmt. Men i en krage kanske det går bättre..... Rosmarin vill jag ha! Och Mynta. Fast den sprider sig väl hemskt har jag för mig. Undrar om jag inte har en? Jag har hemskt dålig koll.... :blush:

Sidor: (1/4) > >>