Vad göra med en hel kyckling?

Sidor: (1/8) > >>

Nizhoni:

Igår när jag besökte affären lyckades jag få med mig en hel kyckling hem, men jag har inte lyckats klura ut vad jag ska göra med den. På något sätt blev jag liksom förblindad av det väldigt låga kilopriset, hur det gick till vet jag inte för jag brukar inte falla för sådana tjuvknep när det gäller mat.  :blink:

Så, har ni några enkla och goda förslag?  :dancing_chicken:

Corny:

Dela den i bitar och gör en "Kyckling Marengo". Eller koka den hel i några timmar, och en god currysås till det.

hemul:

Eller helstek den i ugnen. Gör gräddsås av skyn. Släng inte bort inkråmet om det var med.

Hel kyckling är inget tjuvknep. Det är det normala. Det är "kycklingbröstfilé" som är tjuvknepet.

Nizhoni:

Med tjuvknep menade jag såna där hemskt billiga partier mat, jag brukar mest köpa det jag tänkt och inte efter lockpriser. Jag tror inte att inkråmet var med (kollade inte så noga  :shy:), men om det var med, vad gör jag med det?

Att kycklingbröstfilé är ett äkta tjuvknep vet jag, liksom fläskfilé på 'ytterfilé'.   :angrywife:

Hittade ett recept på helstekt kyckling i ugn, men det ska vara cognac i den och jag har bara mörk rom, funkar det att byta cognac mot rom? Eller måste jag slösa dyra pengar på en flaska cognac? Nä, jag har verkligen inget annat än mörk som och rött vin hemma. Den mörka rommen är dessutom endast inköpt för att den behövdes till en supergod kaka.

Om jag skulle göra den där cognackycklingen, vad tror ni passar till den?

Googlade på Kyckling Marengo och det låter gott!

hemul:

Jadå. All sprit är bra.  :borracho: Det går bra med bara salt och peppar också.

Stek inkråmet också (ta ut det lite innan kycklingen om du gör i ugn). Man kan lägga det i såsen vid serveringen eller dela upp efter tycke och smak eller hur fasiken som helst. Det gör mycket för smaken på såsen om det får steka med.  :nod-yes:

Sidor: (1/8) > >>