bäst smaksättning / marinering

Sidor: << < (12/12)

hemul:

Men ta mer salt då!  :tongue: Man kan inte salta efter recept. Man måste smaka av. Dels är ju smak något personligt, dels kanske du har mycket mera sås och rotsaker än tumregeln tillåter. Ju större volym desto svagare sälta blir det ju.  :whink:

Men salta inte upp det för mycket förrän på slutet. Volymen minskar ju för det mesta under kokningen så är det lagom salt i början kan det lätt bli för salt när det är klart. Så salta som du gör nu i början och smaka av när det börjar bli klart.

idalinda:

Då testar jag extrasalta mot slutet, jag är bara dåligt på att provsmaka, jag vet inte riktigt varför det tar emot.
Konstigt egentligen.
Mellansonen är duktig på sånt, jag brukar hojta honom att provsmaka :whink:

idalinda:

Jag har läst lite i kokboken och lärt mig något nytt  :yay:

Om man vill ha smak i buljongen ska man tillsätta salt i början, då drar den smaken FRÅN köttet till buljongen.
OM man vill ha smak i köttet ska man tillsätta salt  i slutet då blir det smakrikt KÖTT!

:strut: :clap_jump: :banana:

Corny:

Tack för att du delade med dig av den nyvunna kunskapen, för nu har jag också lärt mig något nytt!  :wave:

Hade inte en aning om att det var så det hängde ihop, men visste ju att det rekommenderas att salta bitar man steker snabbt efter stekningen och inte innan.

Sidor: << < (12/12)