bäst smaksättning / marinering

Sidor: (1/12) > >>

idalinda:

Det är kneipigt att smaksätta kött nu,
många recept man möter innehåller grädde eller soya eller portvin eller öl.
Jag tål som bekant inte grädde, soya är bara " inte bra" och nej jag har inte alkohol hemma.
Ju, matlagnings vin både vit och rött på köksbänken.

Har ni några smarta lösningar?

hemul:

Ta vin då. Det andra kan väl inhandlas? Portvin och sherry tar man ju bara lite av, så en flaska räcker länge. Jag brukar ha mina i kylen så håller de sig bättre.

Har just mumsat i mig min första gryta på mitt hemgjorda vin. Oxbringa, svamp, lök, reducerad buljong från frysen, rosmarin och alltihopa täckt med vin som fick reduceras till nästan ingenting.  :yay:

/LO:

Jag har kommit in på lite asiatiska kryddor igen - var ett tag sedan. Ingefära, kanel, spiskummin, sesamfrön, kokos. Kokosmjölk funkar ju. Det är gott! serveras med grönsakspytt - ätes med fördel med pinnar!

Annars basilika och vitlök är gött. Oregano, paprika.

Jag är inte alltid sugen på sås och barnen gillar det inte, så här steker vi ofta i ganska mycket smör och sedan slår jag i lite vatten och kokar ihop. Blir som en simmig sky. Krydda med det man vill ha.

Corny:

Det beror ju helt och hållet på vad du gör för kött! Gör du Sjömansbiff MÅSTE du ha öl, men å andra sidan MÅSTE du ha potatis till den rätten också. Men i övrigt, ska det väl inte vara några problem?

Gör jag grytor av nötkött använder jag mig mycket av krossade tomater, örtkryddor, vitlök, salt och peppar. Eventuellt någon dutt av vitvinsvinäger. Det brukar bli gott. Såklart tillsätts också grönsaker efter smak och tycke. Vitvinsvinägern tar inte fram smakerna som alkohol gör, men det ger iaf den där lite "sura" touchen som är så god.

Samma gäller egentligen för hel grytstek, men då minus tomaterna och grönsakerna. Såsen kan man med fördel göra med hjälp av kokosmjölk. Det man får tänka på där, är att kokosmjölken är sötare än grädde. Så lite mer "bittra" kryddor är bra om man ska ha en sås till en stek exempelvis. Kokosmjölk, dijonsenap, timjan (torkad), lite dragon (också den torkad), salt, peppar och paprikapulver brukar bli bra. Paprikan tar egentligen ingen smak, den bara drar ner sötman i kokosmjölken, och det gör även timjan.

När det kommer till fina bitar kött (entrecôte, oxfilé osv), så är det bara Systemet som gäller, för en god rödvinssås slår allt!  :lol:

hemul:

Citat
--
När det kommer till fina bitar kött (entrecôte, oxfilé osv), så är det bara Systemet som gäller, för en god rödvinssås slår allt!  :lol:
--

Eller hemulens skafferi!  :thumbsup:

Sidor: (1/12) > >>