fröer och sådder

Sidor: << < (23/24) > >>

Léonie:

Japp! Men jag hoppas på att de är hyfsat lätta och att vi får en lång mild höst och sen vinter. Så jag slipper gräva fram brysselkål när jag ska laga redan i oktober. Det skulle visst bli en tidig vår i hela sverige! Hoppas hoppas! I Umeå har vi haft flera plusgrader och sol idag!  :yay:

Röd grönkål.  :lol: Min skulle visst skifta i blått.  :clapping:

idalinda:

En tidig vår välkomnar jag också  :bearhug:.

Jag kom på idag att jag tänkte tipsa dig om inlagt squash!
Jag använde en resept för inlagt gurka och ville få liknande smörgåsgurka än min favorit i Finland ( inte så sött som den vanliga felix-gurkan). Och det hela fungerade jättebra.
Så om du har någon favo-gurkaresept är det bara köra på.
Vi hade nog 10 kg squash i vår testomgång och det blev många glasburkar fyllda.
Vi har fortfarande ett par stora glasburkar kvar, räcker nog tills växthusgurkan mognar!

Hos mig vill inte vanlig inläggninsgurka växa alls, jag har sått plantor och fröer, sent och tidigt ,plantor bara tynar bort
och fröerna gror inte. Men så länga squashen frodas är det ingen fara!

Léonie:

Inlagd squash vore kanske något! Vi har problem att äta upp allt som vi får.

Skulle jag kunna få receptet på den inläggningen du använde?  :inlove:

Det är faktiskt första gången som jag sätter gurka också. Dessutom utan växthus. Men sorterna kallades för frilandsgurka och min moster har odlat gurka på friland i  några år och har fått jättemycket.  :smile: Så jag håller tummarna att det går bra!
Hon får en ensilagebal från en av grannarna och då sprider hon ut lite jord ovanpå den och sätter fröna direkt i. Å j****ar vad det växer och blir gurkor!  :whink: Hon odlar också i zon 4-5.

Jo squashen kan man lita på.  :lol:

idalinda:

Jag försöker komma ihåg att kolla receptet i morgon!
Påminn mig om det dröjer!

Tina:

Brysselkål, hur har den det med ohyra? Jag vågar mig inte på kål längre då det blir så äckligt med alla småkryp.

Sidor: << < (23/24) > >>