vinterdvalan

Sidor: (1/3) > >>

idalinda:

Jag har anpassat mig i naturen ser jag nu.
Det går väldigt segt hos mig, jag borde börja planera kommande odlingsesongen NU.
Men jag tar inte fram mina älskade frökataloger, kollar inte frösamlingen och
ritar inte kartor över odlingsytor. Jag bara skjuter allt det framför mig.
Men i år tänker jag inte odla chili och paprikor, så det är inte så brottom heller,
starten blir i slutet av februari ändå.

Inga experiment heller denna vår, vanligtvist testar jag 20 tal perenner, några träd eller buskar.
Och alltid lite roliga nya grönsaker, morötter i nya former, konstiga gurkor eller kålsorter.
Men år 2011, bara bassaker, i normalmängder. Inget säljande på växtmarknad. bara lagom!
Detta pga. att sonens studentexamen infaller precis då när det är som rörigast i trädgården.
Det är då när man inte hinner träffa någon, resa bort, städa inomhus eller fixa mat.
och DÅ ska man ha snyggt, städat, bakat , självklart  :lol:

Detta innebär att jag ska planera noggrant, baka i tid  och begränsa planteringar.

Min anpassning till årstider märktes tydligt på julafton.
Jag hade inte handlat några grönsaker alls, inte paprika,tomat, gurka, persilja eller dill till dekoration.
Ingen sallad.
Jag går ju aldig till grönsaksavdelningen, längre, konstig upptäckt!

/LO:

Låter som en underbar tillvaro. Hoppas du har landat i känsla av rätt!

idalinda:

Det ligger en stor dos oro över det hela , oro som börjar sakta släppa taget.

Vi har renoverat så länge så att vi börjar vara totaltmätta av den varan, nu efter sovrumsgarderober
finns det inte mycket kvar alls, minimalt egentligen och lite inredningsdetaljer som ordnar sig lungt.

Redan under förra sommaren började jag känna mig sliten och trött ( mer än vanligt alltså)
Vi har tagit det lungt med renoveringen just pga. mitt ork, portionerat allt.
Men det tar också krafter när inget är klart och allt bara hänger över en, ogjort.

Min STORA oro har varit om jag blir så trött att jag inte skulle orka odla något alls, aldrig någonsin.
DEN oron börjar släppa nu. :inlove:

Vi har även funderat att flytta under sommaren, av flera olika anledningar ska det ske just under kommande sommaren, eller inte alls.
Då blir pusslet ännu mer komplicerat hos " vännen i ordning" .
Att har studentfest, flyttlass och massa flyttande plantor i ungefär samma datum,
låter inte roligt kombo för mig alls, samtidigt som det är så typiskt oss så att jag inte blir förvånad alls.

Det blir säkert så att  vi säljer och köper precis innan examen, så att vi har bara kulisser kvar här hemma när festligheterna äger rum, fröerna sås på den nya tomten och plantorna flyttas också dit.
Efter examensfesten blir det en flyttstädning och vi firar midsommar någon helt annanstans.
Låter väldigt " oss" . :lmao:

hemul:

Det finns partytält. Tänk positivt. Kan ju nästan vara enklare om ni inte har nåt riktigt hem ska ska städas och pyntas. Ingen kan ju förvänta sig det mitt i en flytt!

/LO:

Håller med hemulen!
Och ett tips. Satsa på att köpa flyttstädning. Det underlättar oerhört! Då kan man fokusera på att tömma och flytta in.

I övrigt låter det som du planerat klart  :lol:

Sidor: (1/3) > >>