Ealina dokumenterar

Sidor: << < (3/25) > >>

Ealina:

74.7 idag. Humöret betydligt bättre. Har iofs sovit rätt bra inatt, så det kan ju bidra ;)

hemul: ja, jag har läst någonting om att de som har tendens till depression eller redan är deprimerad ska vara försiktig med att dra ner på kolhydraterna för mycket. Hörde nåt om en bok (??) eller läste någonstans om en titel som var ungefär "en potatis om dagen", om att en potatis på kvällen kan göra att man mår lite bättre. Men jag antar att man då ska äta den, och bara den, utan något fett till? Hm. Kanske kan vara värt att prova om det skulle bli värre i längden? Idag är det mycket bättre här i alla fall :D

/LO:

Sömn är otroligt viktigt och om du har tre barn, varav en är 2,5 månad, så gissar jag att det kanske inte blir 8 timmar sammanhängande per dygn?

Jag förstår att du gärna vill gå ner i vikt, men det kanske är ännu viktigare att hitta en balans som du mår bra av och inte går upp i vikt av. I alla fall till bebisen sover hela nätter.
Ammar du? Det händer mycket i kroppen efter en graviditet (du har ju gått igenom två tidigare, så det vet du ju), så kräv inte för mycket. Försök att slappna av och njut tillvaron med bebisen och barnen.

Och för att inte det ska bli alltför drastisk tillbakagång, så kanske då en potatis till middagen eller en frukt som mellis.

hemul:

Potatis är en missförstådd grönsak.  :lol:

Jag menar allvar. Dels innehåller den bara stärkelse, den minst skadliga kolhydraten (glukos). Inte innehåller den så mycket kolhydrater som man kan tro heller. Man äter ju liksom inte en hel påse... Dels innehåller den otroligt många olika vitaminer och mineraler även om i ganska små mängder. Vad jag läst är potatisen ensam om att ha det här breda spektrat av näringsämnen. Jag tror att det gör att den är ganska i nyttig i vad som ändå är en begränsad kost. På samma sätt som irländarna kunde överleva hela vintern på stort sett enbart potatis förr utan akuta brister. När de fick in potatispest inträffande den stora potatissvälten och folk dog som flugor. :nod-yes:

idalinda:

Jag håller med att just nu är det viktigast att hitta en nivå där livet fungerar.
Men tröttheten och deppigheten kan mycket väl bero på " bara" dålig nattsömn också.
Fundera och känn efter.

Annars går vi viktmässigt just nu nästan hand i hand.
Jag viktar lite över 75kg just nu.

Ealina:

74,2 idag! Fast vågen stod på ett annat ställe, så det kan hända att den har lite knasinställning *hoppas inte*

Igår var första kvällen på eeeevigheter då jag inte var sugen på att äta någonting mellan middag och läggdags! Det tar sig! Yesss!

Tack för era råd och förslag om att ta det lite lugnt med nedtrappningen. Och sömn är en lyx jag inte haft på ett tag, nej. Men man vänjer ju sig och man klarar ju sig utmärkt sålänge man får 4-5timmar i sträck i alla fall :) (och det får jag för det mesta)

Humöret och tålamodet och allt sånt där har inte varit så illa som det var häromdagen. Så jag antar att det vartillfälligt och ett resultat av en blandning av det mesta ;)

Sidor: << < (3/25) > >>