farligt

Sidor: (1/3) > >>

idalinda:

jag gjorde den stora operationen extra infettning av gjutjärnspannan och voffeljärnet av gjutjärn.
Allt enligt Bookias råd från laxstekningstrådet.
Ordentligt med kokosfett och fläkten på det fulla.

Vår köksflekt blåser rakt in i växthuset utanför och jag gick dit för att öppna dörren ut, hela växthuset var ju full av vit rök.
När jag kom tillbaks till köket :max-shock:

Det flammade eld från stekpannan!

Två sekunder var det still på hjärnan, släcka fläkten så att den inte suger elden in ( egentligen ingen stor riks just då, lågor var inte höga)
Sedan lyfte jag pannan åt sidan från fläkten och hittade en stor kastrulllock på elden ,som självklart slocknade direkten.
Puuh!

men jag fortsatte inte infettningen något mer. :byecry:
Få se vad som händer nästa gång jag steker i en flamberad gjutjärnspanna... :rolleyes:

Sorla:

INTE GÅ IFRÅN SPISEN MED OLJA I PANNAN!!!!  :club: :club_idiot: :angrywife:

Vilken otrolig tur att du hann tillbaka innan det blev värre. Eller hade ni tänkt renovera köket nu igen, efter vardagsrummet.  :flirting: Det vär väl inte många månader sen köket blev klart?

Man ska bara värma pannan lite grann. Den ska inte flamberas för att bli inoljad. Lite varm så att fettet flödar ut och sen stryka med hushållspapper eller pensel. Så brukar jag göra iaf.

hemul:

Jösses!  :max-shock:

idalinda:

jag passade ju dom både noggrant hela tiden  :shy:,
men tänkte bara öppna dörren ut från växthuset, max 10 sekunder var jag borta.

Det var alltså för varmt, hur mycket ska man ha av maxvarvet? en kvart eller ett halv?

Jag torkade och tvättade pannan rent idag och stekte biffar i den ,men en cm lager smör.
Allt fungerade finfint!
Inget fastnade, nu ligger fettet kvar på pannan över natten.
I morgon ska det bara torkas rent när köttfärsen steks.

Sorla:

Den behöver inte stå på länge. Bara den blir varm kan man dra av den från plattan.

Sidor: (1/3) > >>