vindruvor

Sidor: << < (2/3) > >>

hemul:

Ren äppelmust (inget vattenblask) + socker för ett få upp procenten + vinjäst. När det är färdigjäst och omtappat så sötar man med nåt som inte jäser om man inte vill ha det helt snustorrt. Stevia skulle jag ta idag. Slår på öl/läskflaskor och tillsätter ungefär 1 kryddmått vanligt socker till varje flaska för att cidern skall bli kolsyrad (om jag minns rätt, kan vara mer). På med riktiga kapsyler och vänta nån vecka. Sen är det bara att njuta!

Det blir en tunn, tunn bottensats p.g.a. efterjäsningen på flaskan, men det är inget som stör och hanterar man flaskorna försiktigt så stannar den kvar där i botten.

Det blir supergott och festligt! Skummar som champagne.  :drink:

Tina:

Cider skulle man kanske testa, vi har gott om äpplen i år. Vindruvor har vi också men dom äter barnen och maken upp. Jag är inte så förtjust i vindruvor så mig gör det detsamma. Förstår att du gämde dig Hemul, det var vansinnigt fräckt.

hemul:

Ja, det var det. Men han var snäll, den där farbrorn. Pilsnergubbe. Han hade nog kommit i dåligt sällskap den där gången.

Det där med cider, om du testar så blir det bäst om man har en stor del vinteräpplen så man får lite syra i det.

idalinda:

Cidern låter intressant ,  men jag kan inte göra dom  i år i alla fall.
Inte så mycket äpplen, inga lämpliga flaskor och kork och ingen lust att börja med något nytt.
Känner mig rätt matt, med allt som inte  riktigt är som vanligt just nu.

( efter mastodontrenoveringen finns det fortfarande mängder av grejer att sortera i olika förråd
och dom obligatoriska " sista listerna" kvar... jag måste prioritera

idalinda:

Alla klasar är nu mörka, vi väntar så länge som möjligt ( till frosten)
då tror jag att vi har vindruvekalas här hemma :inlove:

Sidor: << < (2/3) > >>