björnbär

Sidor: (1/4) > >>

idalinda:

Vi måste orka vänta några dagar till, dom rackarna är ju inte mogna bara för att dom svulnar upp och blir svarta!

Förra vintern tog hård på björnbären, alla rankor orkade inte genom vintern,
så vi får inte litervis björnbär som vanligt, men några liter i alla fall.
Snart.

idalinda:

Nu är vi mitt i björnbärs- sesongen.
Barnen är där och äter jämnt, speciellt den äldsta.
Jag plockade i dag ca. 2 liter och stoppade i frysen i  små portioner,
annars får vi andra inte känna smaken alls.

Frosten tar oftast dom sista björnbären, men än så länge finns ingen frost i två -veckors prognosen.
Så vi fortsätter att njuta ett tag till

Lisbeth:

Fick inga björnbär alls i år. Vi kör med en tagglös sort men i år kom det jättemånga rankor med taggar??????????? Men inga blommor o inga bär Vad har hänt ??

Sorla:

Våran björnbär blev också hårt misshandlad i vintras. Det blev lite att smaka på, men inte mer. Men om kommande vinter är lite snällare ska det bli mycket nästa år, så mycket nya rankor har det kommit. Men de har inte fått taggar som din har Lisbeth. Det tycker jag var lite konstigt att din fick taggar nu. Men den tagglösa kanske är ympad på en med taggar. Björnbär gör ju som hallon, och ger bara bär på fjolårets rankor.

idalinda:

Vi har samma upplevelser om björbär. Förra vintern tog hårt på dom.
Vi har en stor moderplanta på framsidan av tomten och sedan 5 nya ( från avläggare) spaljerad mellan 6 pelartujor.
På pelartuja raden finns inte många bär, några klasar här och där.
På den moderplantan klarade sig flera grenar. Den platsen var med skyddad.

Vi klarade många år utan taggiga grenar, men på de sista två åren har vi fått några stickiga saker.
irriterande :so_mad:, jag klipper bort dom.
Vet inte om det skulle hjälpa att gräva dom lite...

Sidor: (1/4) > >>